Cycloon: emissievrije wervelwind van fietskoeriers

...

Na PostNL is Cycloon de grootste partij in Nederland als het gaat om postbezorging. Foto: Cycloon.

In 60 steden en plaatsen in Nederland kun jij als winkelier je bestellingen emissievrij laten afleveren door de postbezorgers en (fiets)koeriers van Cycloon. bol.com is als mede-eigenaar op de bagagedrager gesprongen.



Cycloon concurreert met PostNL en andere grote post- en pakketbezorgers. Net als de sportieve concullega's van Groenbezorgen werkt ook Cycloon nét een beetje anders. Cycloon bezorgt per (vracht)fiets, werkt waar mogelijk met mensen met afstand tot de arbeidsmarkt en bezorgt vanuit lokale ‘hubs’, eigen fietskoeriervestigingen aan de rand van de stad. Het bedrijf wil impact maken met een manier van bezorgen die beter is voor mens en natuur. Vandaar de keuze voor het werken met vrachtfietsen. Operationeel directeur Nick Vreeswijk: "Alle bezorgbusjes die nog altijd af en aan rijden in drukke stadscentra zorgen voor een op termijn onhoudbare situatie. Als je dat op een vrachtfiets kunt doen, is de last voor de omgeving een stuk minder. En het reduceert enorm veel CO2.” Waar het niet anders kan zet Cycloon (groengas)auto's in, zegt het bedrijf op de website Cycloon.eu.

Duurzame stadsdistributie
De basis voor Cycloon lag al in 2002: toen startte de Groninger Eddy te Rietstap met pakketbezorging op de fiets, wat uitgroeide tot Fietskoeriers.nl. In september 2022 ging die organisatie op in Cycloon, tot een moderne speler op het gebied van duurzame stadsdistributie van post en pakketten in 60 steden en plaatsen en inmiddels 1.500 medewerkers.

Sinds september 2022 bezorgen de fietskoeriers van Cycloon ook de pakketten van bol.com, dat inmiddels op de bagagedrager is gesprongen door het nemen van een meerderheidsbelang.

lees meer

Kunst met een boodschap: 'Petty de Zwaan' van Maria Koijck, gemaakt van petflessen, in het Hoornsemeer in Groningen.

Goed nieuws

"Vanaf 2050 geen zwerfafval meer, alleen fossielvrije verpakkingen"
Zeeman wil 'maximale openheid' geven.

Goed nieuws

Zeeman laat klant kritische vragen stellen in nieuwe campagne

Goed nieuws

Dutch Weed Burger lanceert keurmerk ‘Beter Laten Leven’

Goed nieuws

Pieter Pot start door: "Onze strategie zal anders zijn"
Voor elk ingeleverde kussen of dekbed krijgt de klant 15% korting op aanschaf van een nieuwe.

Goed nieuws

IKEA zamelt beddengoed in: 'Ik wil je kussen!'