Pieter Pot start door: "Onze strategie zal anders zijn"

...

Beeld: Pieter Pot.

Pieter Pot, de eerste verpakkingsvrije online supermarkt van Nederland, start door met nieuwe eigenaren en een aangepaste strategie. "We gaan meer concurreren met andere supermarkten."



De online supermarkt die voedingsmiddelen in glazen potten en flessen bij je thuisbezorgt, zat al langere tijd in zwaar weer. "Wij zijn het allereerste bedrijf ter wereld dat met een volledig circulair verpakkingsmodel werkt. Dat betekent dat wij ook de eerste zijn die het rendabel moeten maken", zei oprichter Jouri Schoemaker in 2021 nog op het platform De Ondernemer. In die fase wilde het nog snel groeien en zelfs Europa in.

Het liep anders: ondanks een aantal miljoeneninjecties in de afgelopen jaren slaagde het bedrijf er niet in zwarte cijfers te schrijven. Bij een reorganisatie vorig jaar moesten al tientallen medewerkers het bedrijf verlaten.

De aandelen werden recent overgekocht door Jordan Koppelle en Dominique Rommers van de Delicatessenfabriek, dat zaken als tapas, salades en sambal levert. De Delicatessenfabriek was al leverancier voor Pieter Pot: het verzorgde het wassen van de glazen potten en flessen waarin Pieter Pot zijn producten plasticvrij verpakt.

Meer in eigen hand
De nieuwe eigenaren hebben ambitieuze plannen. Volgens Rommers vormden de prijsverhogingen van grondstoffen een onoverkomelijke bottleneck voor zijn voorgangers. “Zij zagen geen andere weg meer, terwijl wij die wel zien. Onze strategie zal anders zijn. De vorige eigenaren zetten heel erg in op snelle groei. Wij gaan focussen op een meer geleidelijke groei en pas een vervolgstap zetten als het moment daar is. We hebben onze eigen productielocatie en spoelen de potten en flessen al van Pieter Pot. We kunnen meer in eigen hand houden, waardoor voor ons de eerste winst al behaald is.”

Gekoeld en vers
Een eerste stap wordt het assortiment verbreden met gekoelde producten en een versproduct. Welke producten dat zijn, kan Rommers nog niet zeggen. Wel kondigt hij aan dat Pieter Pot concurrerender met andere supermarkten wordt. Door een uitbreiding van het assortiment moet het voor de klant makkelijker worden om de klassieke grootgrutter links te laten liggen en al hun producten bij Pieter Pot te bestellen, is het idee. Dat moet resulteren in een verhoging van het gemiddelde aankoopbedrag per keer. Welke producten er daarvoor bijkomen kan Rommers nog niet vertellen, wel dat het gaat om ‘alledaagse producten’.

Next-day levering
Ook de service en leversnelheid gaan omhoog, voorspelt Rommers. "Binnen een maand willen we dat klanten tot 9 uur ‘s avonds producten kunnen bestellen die ze de volgende dag in huis krijgen. Dat wordt wel een aanvullende optie, dus klanten zullen er extra voor moeten betalen." Hoeveel extra kon hij nog niet zeggen; dat wordt nog uitonderhandeld met de bezorgpartner. Daarnaast wil Pieter Pot gaan werken met een kleinere voorraad.

Sneller innoveren
De oorspronkelijke oprichters zijn nog niet direct uit beeld. Martijn Bijmolt blijft volgens Rommers zijn kennis delen en Jouri Schoemaker houdt een rol in het bedrijf, onder meer bij de marketing. Rommers: “De afgelopen jaren hebben ze veel geïnvesteerd in projecten die nog niet zijn uitgerold. Zij zijn dan een goed klankbord om het slagingspercentage van die projecten te bepalen. Zo kunnen we uiteindelijk sneller innoveren.”

Akkoord met crediteuren
Om echt van start te kunnen, moet er een akkoord met de crediteuren worden bereikt. “We zijn nog met een enkeling in gesprek, maar 95% is al akkoord”, gaat Rommers verder. “Alle leveranciers zijn heel erg betrokken bij Pieter Pot en dragen het een warm hart toe. Ook zij willen dat we doorkunnen.”

Lees meer

Goed nieuws

"Nederlands pensioenstelsel tweede beste ter wereld"

Goed nieuws

Dutch Weed Burger lanceert keurmerk ‘Beter Laten Leven’

Ontwikkelingen

Video: de waardevolste merken ter wereld sinds 2000

Goed nieuws

Eerste circulaire warenhuis ter wereld opent deuren in Nederland