"Mijn liefde voor jeans is bijna net zo groot als die voor sneakers"
Fotografie: Lize Kraan.
Zijn carrière begint bij de bekende, inmiddels ter ziele gegane Men At Work-vestiging in de Kalverstraat in Amsterdam. Daarna werkt Julien Ong A Lok (35) voor de Apple Premium Reseller en Fossil-horloge store van de Bijenkorf. Sinds 2014 is hij in dienst bij de Denham-winkel aan de Prinsengracht. “De retail heeft mij mondiger gemaakt.”
De link is gekopieerd
Er is iets mis gegaan..
Symbool van Denham The Jeanmaker is het schaartje, dat slechts in een paar steken op de denimstof wordt gestikt. De Brit Jason Denham heeft het merk in 2008 opgericht in Amsterdam, waar hij door zijn werk voor Pepe Jeans verzeild was geraakt. De eerste Denham-winkel opende hij aan de Prinsengracht. “Ik was onder de indruk toen ik hier kwam”, zegt Julien. “Jason had in de winkel een denimmuseum gemaakt, met een unieke serie gedragen broeken en kleermakersscharen van over de hele wereld. Onlangs is er met een kleine verbouwing een jeanswand aan toegevoegd.”
Men At Work
Nog steeds barst het in de winkel van de jeans memorabilia. Eén van de pronkstukken is de schaar waarmee kunstenaar Andy Warhol op met indigo gekleurde stoffen heeft geëxperimenteerd. Het voorwerp is tentoongesteld alsof het door archeologen is opgegraven uit de mijnschachten van een andere tijd. Daarachter: een groot rood boek met in gouden letters de titel 'Practical Guide, for economical cutting'. Alsof Levi Strauss deze denimbijbel ieder moment kan openslaan voor het patroon van zijn beroemde 501 werk-overall. Julien: “Ik was altijd al veel met kleding bezig. Nog steeds kijk ik hoe ik er cool en hip uit kan zien. Daarom ben ik destijds bij Men At Work binnengelopen. Mijn retailavontuur is daar begonnen. Op mijn 19de werd ik al vrij snel jeansspecialist.”
“De retail heeft mij mondiger gemaakt”
Mondiger
In de ogen van Julien heeft werken in de retail hem veel gebracht. Niet alleen door te ontdekken hoe je moet verkopen, mensen moet benaderen, collega’s kunt aansturen, moet stylen, maar ook wat er komt kijken bij de productontwikkeling en de verantwoordelijkheid voor het behalen van de targets.” Persoonlijk is hij ook door het werk in de winkel gegroeid. Julien: “Ik ben van huis uit vrij stil, de retail heeft mij mondiger gemaakt. Je leert goed voor jezelf opkomen.”
Liefde voor jeans
Toen hij in 2014 bij Denham begon, trok het merk een ander soort klanten dan tegenwoordig, vertelt Julien die nu Assistant Shop Manager is. “Denham is voor een breed publiek veel toegankelijker geworden. Vroeger was het meer een denimmerk met authentieke jeans. Aantrekkelijk voor denimmensen. Nu is het meer mainstream, een modemerk.” Hoewel je er volgens Julien ook nog steeds terecht kunt voor meer exclusieve jeans. “Vooral de Japanse denim is ongeëvenaard. Die draag je voor de eeuwigheid. Dat vind ik ook mooi aan Denham: wij geven service for life. Als je knie of kruis is versleten, dan kom maar op: repareren of recyclen we je broek. Wat dat betreft voel ik me weleens een dinosauriër op de winkelvloer, maar mijn liefde voor jeans is bijna net zo groot als mijn liefde voor sneakers. Ik ben een lover.”
PENSIOENWEETJE
Zelf sparen voor je pensioen levert te weinig op. Daarom wordt je geld, net als dat van ruim 302.000 andere werknemers uit de retail, belegd. In totaal omvat de beleggingsportefeuille van Pensioenfonds Detailhandel zo'n € 28 miljard (peildatum december 2022). De beleggingen worden gespreid in een mix van obligaties, aandelen, vastgoed en hypotheken.
(Dit artikel is tevens te lezen in de jongste editie van Jij&Wij Magazine.)