In portefeuille: dit doen Vuitton en Rolex voor jouw pensioen

...

Foto: Shutterstock.

Luxemerken als Louis Vuitton, Rolex en Balenciaga draaien topomzetten. Dat is fijn voor hen én voor jou: je pensioengeld zit deels in die bedrijven. En niet alleen voor het rendement, lees maar...



Wie was afgelopen voorjaar met een geschat vermogen van 211 miljard dollar de rijkste persoon ter wereld? Nee, niet Microsoft-grondlegger Bill Gates of Tesla-topman Elon Musk. Het is de Fransman Bernard Arnault (74), grootaandeelhouder en oprichter van Louis Vuitton Moët Hennessy. Dit Franse ‘LVMH’-concern is het vlaggenschip onder de fabrikanten van luxe producten. Met merken zoals Louis Vuitton, Moët & Chandon, Hennessy, TAG Heuer, Bulgari én de Nederlandse luxejachtbouwer Van Lent maakte het in 2022 een omzet van maar liefst € 79,2 miljard.

Dikke plussen
LVMH is het meest waardevolle beursfonds van Europa, met een marktwaarde van € 443 miljard; bijna het dubbele van ASML, het grootste beursfonds in Nederland. Ook andere fabrikanten van luxemerken hebben niets te klagen. Het eveneens Franse Hermès – bekend van iconische tassen, zijden sjaals en dassen – zag zijn omzet in het eerste kwartaal van dit jaar stijgen met 23%.

Een soortgelijke groei zien we bij het Frans-Italiaanse brillenconcern Essilor Luxottica (o.a. Ray-Ban, Oakley), bij Kering (holdingmaatschappij van Gucci, Yves-Saint Laurent, Balenciaga) en Richemont Group (Cartier, IWC). De beurskoersen van deze fabrikanten stijgen mee met de verkopen: zo steeg het aandeel LVMH dit jaar met (peildatum half mei) met 28% en concurrent Hermès zelfs 35%.

...

Foto: Shutterstock.

...

Foto: Shutterstock.

Stijgende koopkracht
Hoe kunnen we het succes van deze luxemerken nou verklaren? Veel seinen in de economie staan toch op rood? De recente omzetstijgingen van luxemerken komen uiteraard deels door hogere verkoopprijzen, want ook in dit marktsegment is de inflatie hoog. Maar daarnaast stijgt ook het aantal verkochte luxeproducten flink. Niet alleen met dank aan Europese en Japanse consumenten, maar vooral doordat in China de corona-beperkingen zijn opgeheven en consumenten daar weer kunnen shoppen. Zij vormen een belangrijke en grote doelgroep: zo was China eind 2019, vlak voor corona, goed voor zo’n 33% van de totale omzet van LVMH. Dat percentage liep tijdens corona terug naar bijna nul, en loopt nu weer snel op.

Pronken met exclusieve merken
Waarom juist luxemerken het zo goed doen? De (groeiende) groep rijke consumenten wereldwijd heeft minder last van de torenhoge inflatie dan gemiddelde burgers, die hun koopkracht zien dalen door hogere energierekeningen en duurdere boodschappen. Daarnaast is er de jarenlange trend dat steeds meer consumenten graag gezien willen worden met een dure tas of horloge. In Nederland zien we dat bijvoorbeeld vertaald in de koerswijziging van de Bijenkorf: het warenhuis koos zo’n acht jaar geleden voor meer exclusieve, luxe merken. Het opende op de winkelvloer tientallen shop-in-shops voor luxemerken als Louis Vuitton, Burberry, Gucci en Fendi. En met succes, want niet alleen rijke toeristen scoren hun tassen, sieraden en luxe kleding bij de Bijenkorf, maar ook steeds meer Nederlandse consumenten.

Opvallend: ook hier is ‘pre-loved’ in opkomst. En ook die prijzen stijgen sterk


In de rij voor dure tweedehands
Dat steeds meer consumenten zich willen onderscheiden met dure tassen, merkkleding en horloges, betekent dat je voor sommige luxeproducten steeds langer in de rij moet staan. Wat weer bijdraagt aan de status en exclusiviteit van die merken. Daardoor wijken veel consumenten uit naar tweedehands-modellen die op hun beurt óók steeds harder in prijs stijgen. Dat geldt bijvoorbeeld voor tassen van Louis Vuitton, maar ook voor tophorloges als de Rolex Daytona, waar voormalig Formule 1-coureur Robert Doornbos in april van werd beroofd. De nieuwprijs van zijn model is zo’n € 25.000 maar sinds corona noteerde deze Rolex tweedehands tot wel € 60.000.

...

Louis Vuitton Flagship Store in China. Foto: iStock.

...

Louis Vuitton Flagship Store in China. Foto: iStock.

Flinke groei markt voor luxemerken
Door de kracht van hun merken genereren veel fabrikanten van luxegoederen flinke winsten. Daarbij komt de verwachting dat deze markt de komende decennia gestaag zal doorgroeien. Vooral omdat er meer klanten komen, want de middenklasse dijt steeds verder uit: van 3,75 miljard mensen in 2021 tot naar verwachting 5,5 miljard in 2030. En die middenklasse beschikt in landen als China en India ook over toenemende koopkracht, waardoor luxe producten binnen bereik komen. Het Amerikaanse onderzoeksbureau EMR voorspelt dat de wereldwijde markt in luxegoederen in 2027 ongeveer $ 355,5 miljard waard zal zijn, tegen $ 310 miljard in 2021. Naast deze getalsmatige groei is de verwachting dat steeds meer consumenten zich ook de komende jaren willen onderscheiden met exclusieve, statusverhogende luxeproducten. Hoe hoger het prijskaartje, hoe groter hun status.

Ruim 12% rendement per jaar
Door de mix van sterke merken, concurrentievoordelen en hoge winstgevendheid zorgen aandelen van fabrikanten van luxegoederen voor prima beleggingsrendementen. Neem de S&P Global Luxury Index. In de periode 2012-2022 leverde deze index (met alleen aandelen van luxemerken) een totaalrendement op van 12,2% per jaar; terwijl de MSCI World Index (waarin alle aandelen zijn opgenomen) jaarlijks 10,9% opleverde. Sommige aandelen zitten daar flink boven: zo behaalde LVMH in deze tien jaar een koersrendement van zo’n 17,3% per jaar. 

“Pensioenfonds Detailhandel belegt in fabrikanten van luxemerken omdat we heel breed beleggen, in allerlei delen van de economie en over heel de wereld. Zoals ook uit het artikel blijkt, hebben deze bedrijven het relatief goed gedaan.
Met het bedrijf LVMH, moederbedrijf van luxemerken als Louis Vuitton, Moët & Chandon, Hennessy, Bulgari en TAG Heuer, hebben we de afgelopen jaren gesprekken gevoerd over hun watergebruik. In deze sector is het watergebruik heel intensief. LVMH heeft laten zien serieus werk te maken van het efficiënter omgaan met water. Dat is beter voor het milieu en op de lange termijn ook voor het bedrijf zelf, nu water steeds schaarser wordt."

HENK GROOT, PENSIOENFONDS DETAILHANDEL

Maar wat als de wereldeconomie in een zware recessie belandt? De corona-periode heeft laten zien dat luxemerken wel wat last kunnen hebben van dalende koopkracht. Maar vergeleken met andere retailsectoren blijft de verkoop behoorlijk goed op peil; simpelweg omdat de doelgroep meestal niet zo hard wordt getroffen door een economische neergang. Ook daarom beleggen investeerders in deze luxemerken.

Ontwikkelingen

Video: de waardevolste merken ter wereld sinds 2000

Features

In portefeuille: dit doet bier voor jouw pensioen

Features

In portefeuille: dit doen VW, Tesla en Ferrari voor jouw pensioen

Features

In portefeuille: dit doet Big Tech voor jouw pensioen