"Met Het Goed maken we tweedehands eerste keus"

...

Elles Kempers: "Voor elk kilo hergebruikte spullen die je koopt bespaar je één kilo CO2. In het afgelopen jaar hebben we in totaal 33,3 miljoen kilo CO2 bespaard, vergelijkbaar met het effect van 4,4 miljoen bomen." Fotografie: Steven Snoep.

In de mode-industrie zag ze van dichtbij de enorme klimaatimpact van fast fashion. Bij Het Goed Kringloopwarenhuizen doet Elles Kempers nu alles om ‘gebruikt’ mainstream te maken. “Nu mensen minder te besteden hebben, is tweedehands aantrekkelijker.”



Het aantal spullen dat op dagelijkse basis door de handen van de Het Goed-medewerkers gaat is duizelingwekkend: zo'n 30.000. Maar als je bedenkt hoeveel afval we per persoon per jaar weggooien, dan is dit nog maar een schijntje. In Nederland verdwijnt zo’n 490 kilo aan spullen per persoon per jaar in de afvalbak. Voor kleding staat de teller op ruim 150 miljoen kilo per jaar dat we met z’n allen in Nederland weggooien bij het restafval, daarna wordt het simpelweg verbrand. Een cyclus die verre van duurzaam is.

Na zo’n twintig jaar in fashion retail te hebben gewerkt, vond Elles Kempers het welletjes. Ze wilde iets doen aan die enorme berg afgedankte kleding en spullen. Dus toen de vacature van commercieel directeur bij Het Goed voorbijkwam, greep ze haar kans. Sindsdien zet ze zich in voor het zoveel mogelijk hergebruiken van spullen. Maar dat is niet het enige. De tweede belangrijke missie van Het Goed luidt: mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een nieuwe start geven. Met inmiddels 31 vestigingen door heel Nederland en de recent uitgereikte Circular Award Business Large op zak voor het nieuwste project met Zeeman is ze hard op weg om Het Goed stevig in de kijker te spelen.

Waar komt het idee voor Het Goed vandaan?
“Spullen een tweede leven geven. De eerste vestiging is al in 1982 geopend, onder de naam Goedzooi. Toen dat succesvol bleek, opende in 1992 de eerste officiële Het Goed-vestiging in Deventer. Naast het hergebruiken van spullen, willen we ook mensen die langs de kant staan een kans geven. Iedereen heeft een talent. Met werkplekbegeleiding laten we die talenten tot bloei komen. En kunnen mensen doorstromen naar een reguliere baan.”

Is dat ook jullie missie?
“Ja, die luidt: ‘Werk maken door hergebruik’. Kortgezegd: wij willen zoveel mogelijk mensen passend werk bieden door zoveel mogelijk spullen te hergebruiken. Ondanks het huidige arbeidstekort zitten er nog steeds zo veel mensen thuis. Ik vind dat schrijnend om te zien. Als mensen lang thuiszitten, raken ze in een sociaal isolement. Je ziet wat het met ze doet als ze weer aan het werk gaan. Ze worden gezien en doen weer mee in de maatschappij. Dat is zo mooi om te zien. Tegelijkertijd willen we dat tweedehands de eerste keus wordt. In de huidige koopkrachtcrisis zien we dat steeds meer mensen voor tweedehands kiezen. Die beweging willen we versnellen.” 

“Tweedehands moet vanzelfsprekender worden: in 2030 is één op de vijf artikelen in onze kledingkast gebruikt gekocht”


Elles Kempers, HET GOED

Wat maakt Het Goed anders dan andere kringloopwinkels?
“De presentatie. ‘Goh, het lijkt net een echte winkel!’, horen we vaak. Een prettige winkelervaring staat voorop. Dat alles er netjes en verzorgd uitziet, op kleur is gesorteerd en het assortiment continu wordt aangevuld. Zo ziet de winkel er ’s ochtends heel anders uit dan ’s middags. De doorstroom van spullen gaat zo snel dat je altijd wel weer iets nieuws ontdekt.”

...

Elles Kempers: Nu veel mensen minder te besteden hebben, wordt tweedehands aantrekkelijker." Foto: Het Goed, winkel Rotterdam-Zuid.

...

Elles Kempers: Nu veel mensen minder te besteden hebben, wordt tweedehands aantrekkelijker." Foto: Het Goed, winkel Rotterdam-Zuid.

Jullie hebben nu 31 vestigingen door heel Nederland. Hoe verklaar je die snelle groei?
“Voor het ontwikkelen van mensen zijn we afhankelijk van verschillende partners. Denk aan sociale werkvoorzieningen, zorgbedrijven of onderwijs. Ook werken we samen met afvalinzamelbedrijven. Op basis van die samenwerkingen breiden we het aantal vestigingen uit. Daarnaast hebben we enkele winkels overgenomen die onze kennis en ervaring goed kunnen gebruiken, zoals in Rotterdam. Tijdens corona was het even spannend, maar we zijn gelukkig een financieel gezond bedrijf. In de afgelopen maanden zien we zelfs een ongekende stijging van het aantal klanten. Nu veel mensen minder te besteden hebben, wordt tweedehands aantrekkelijker.” 

Over Het Goed

· 31 kringloopwarenhuizen

· 5 textielsorteercentra

· 9,4 miljoen stuks verkocht in 2022

· 1.800 medewerkers

· Keurmerk Kringloopbedrijven/100% kringloop

· PSO-gecertificeerd

Hoe groot is jullie bijdrage aan de verduurzaming?
“De klimaat-impact van het kopen van nieuwe spullen is enorm – al snel groter dan vlees eten of een retourtje Bali. Uit onderzoek blijkt: voor elk kilo hergebruikte spullen die je koopt bespaar je één kilo CO2. In het afgelopen jaar hebben we in totaal 33,3 miljoen kilo CO2 bespaard, vergelijkbaar met het effect van 4,4 miljoen bomen. Da’s een flink bos! Een aankoop bij ons heeft dus alleen maar voordelen: je koopt iets leuks voor een aantrekkelijke prijs, je draagt bij aan het milieu én je geeft mensen kans op werk. Leuker kunnen we het niet maken.”

Van klein tot groot starten retailers en merken met inzamelen en verkopen van gebruikte kleding. Zoals De Diva, maar ook HEMA, H&M en Bever. Hoe kijk jij naar die ontwikkeling?
“Dat is alleen maar goed. Het helpt ons om de gedragsverandering van de consument invulling te geven. Tweedehands moet vanzelfsprekender worden. De verwachting is dat in 2030 één op de vijf artikelen in onze kledingkast tweedehands gekocht is. Als je kijkt hoeveel kleding er nog op de markt wordt gebracht, dan moet er nog heel wat in beweging komen…” 

...

Elles Kempers: "Tweedehands moet vanzelfsprekender. De verwachting is dat in 2030 één op de vijf artikelen in onze kledingkast tweedehands gekocht is." Fotografie: Steven Snoep.

...

Elles Kempers: "Tweedehands moet vanzelfsprekender. De verwachting is dat in 2030 één op de vijf artikelen in onze kledingkast tweedehands gekocht is." Fotografie: Steven Snoep.

Jullie werken sinds kort ook samen met Zeeman?
“Vorig jaar zijn we een nieuw project gestart met Zeeman, waarbij we in Nederland en België kleding inzamelen die vervolgens in een van onze vijf textielsorteercentra wordt gesorteerd. Dat is op zich niet nieuw. Wat wel bijzonder is, is dat die kleding weer teruggaat en in acht Zeeman-filialen tweedehands wordt verkocht. Het project heeft de Circular Award Business Large gewonnen, iets waar we heel trots op zijn. In de toekomst willen we meer van dit soort samenwerkingen aangaan.”

Welke doelen wil je nog bereiken?
“Dat meer mensen bewuster gaan shoppen. We moeten minder nieuwe spullen kopen en die langer gebruiken. Tweedehands shoppen is hét alternatief voor nieuw. Met onze frisse warenhuizen laten we zien dat het kan. Die beweging willen we groter maken. Daarnaast is Het Goed een sociale onderneming: we willen samen met onze klanten en partners verder groeien om meer impact te maken. Voor een circulaire én inclusieve samenleving.”

Over Elles Kempers

Na haar opleiding Bedrijfskunde Textieltechniek werkte Elles Kempers zo’n 20 jaar in de retail. Eerst 11 jaar bij Mexx als productmanager, later als formulemanager bij Welkoop en Bruna. Sinds zeven jaar werkt ze bij Het Goed met de missie om tweedehands winkelen aantrekkelijker te maken, zoveel mogelijk spullen te hergebruiken en mensen een nieuwe start op de arbeidsmarkt te geven.

Lees meer

Goed nieuws

'Koop dit niet!' Nieuwe rage op TikTok: de-influencing
Kunst met een boodschap: 'Petty de Zwaan' van Maria Koijck, gemaakt van petflessen, in het Hoornsemeer in Groningen.

Goed nieuws

"Vanaf 2050 geen zwerfafval meer, alleen fossielvrije verpakkingen"
Zeeman wil 'maximale openheid' geven.

Goed nieuws

Zeeman laat klant kritische vragen stellen in nieuwe campagne

Goed nieuws

Dutch Weed Burger lanceert keurmerk ‘Beter Laten Leven’

Goed nieuws

Pieter Pot start door: "Onze strategie zal anders zijn"