“Ik probeer alles uit: hoe gekker, hoe beter”

...

Dilan: "Ik heb veel Amerikaans snoep, want dat is een enorme hype." Foto: Wijnand van Till.

IJs met augurkensmaak, chocolade in wietvorm en chips zo pikant dat je ervan moet huilen. Voor Dilan Kehya (24) van Candy Empire in Rotterdam is niets te gek.



Alsof je in Hollywood op de Barbie filmset staat. Zo zuurstokroze is de wereld van Candy Empire. De kleur komt in talloze tinten op je af. Ook de schilderijen achterin de zaak, met de portretten van beroemde film- en popsterren, knallen van de muur in duizenden tinten roze. Alleen het Vrijheidsbeeld, pal voor de entree, is knalgroen.

“Dat is een bewuste keuze, zegt Dilan. “Het Vrijheidsbeeld geeft mijn winkel een Amerikaanse uitstraling en mensen weten daardoor meteen dat dit geen standaard snoepwinkel is. Ik heb veel Amerikaans snoep en dat is een enorme hype. Ik haal overal wel wat vandaan, hoor, maar het overgrote deel van mijn assortiment komt toch wel uit Amerika.” 

Eigen zaak
Candy Empire is twee jaar geleden gestart. Dilan studeerde toen nog aan de Hogeschool van Amsterdam, maar wilde zich volledig focussen op haar eigen zaak. “Ik had al in een snoepwinkel in Amsterdam gewerkt. Daar vond ik het heerlijk om met snoep bezig te zijn. Telkens nieuwe producten ontdekken, andere culturen leren kennen. Maar op den duur dacht ik: waarom ga ik het zelf niet doen?”

Nu runt ze Candy Empire met zo nu en dan hulp van stagiaires. “Ik vind het fijn om alles zelf te doen. Dit is een winkel waar je tijd en liefde in moet stoppen en zo kan ik er mijn volle aandacht aan geven.”

“IJs met augurkensmaak is razend populair”       


Dilan Kehya, Candy Empire

Speelgoed
Dilan wist meteen wat ze als winkelconcept wilde: “Buitenlands snoep verkopen, allerlei gekke dingen die mensen nog niet kennen. Zoals dit.” Ze pakt een zakje snoep uit één van de roze stellages. “Veel mensen kennen Skittles nog wel van vroeger. Hier heb ik ze ook, maar dan in de vorm van Skittle clouds, een variant met zachte snoepjes. Of deze extra grote Skittle giants.”

Ze loopt met een paar inspecterende blikken langs de suikerspinnen met knettersnoep naar het snoepspeelgoed. “Hier vind je de Jawbreakers, snoepkettingen en ouderwets speelgoed, zoals nepgebitten en springveren. Daar ben ik een tijdje terug mee begonnen, gewoon om eens te kijken hoe dat zou lopen. En dit zakje hier is typisch Japans. Je voegt water of siroop aan wat poeder toe, mengt het en maakt zo je eigen snoep.”

...

Dilan: "Mijn doelgroep bestaat veelal uit jongeren. Maar ook toeristen weten Candy Empire te vinden." Foto: Wijnand van Till.

...

Dilan: "Mijn doelgroep bestaat veelal uit jongeren. Maar ook toeristen weten Candy Empire te vinden." Foto: Wijnand van Till.

De Amsterdamse pakt nog een ander doorzichtig zakje van de plank en houdt het omhoog. “Ik weet wat je denkt en het is inderdaad net wiet, maar smaakt naar witte chocola. Daar kun je mensen goed mee voor de gek houden.” Ze manoeuvreert zich langs de pakken cornflakes uit Amerika - die volgens haar tien keer zoveel smaak hebben als de cornflakes hier - naar de producten links achterin de winkel.

“Hier heb ik vooral Mexicaanse producten, die ik trouwens ook veel verkoop. Ze zijn daar dol op pittig snoep, dat is typisch Mexicaans. Ik heb bijvoorbeeld grote, picante lolly’s die je kunt dippen in een poedertje met watermeloen- of kauwgomsmaak. Ook de Mexicaanse chips, zoals Takis, zijn enorm heet in je mond.”   

Pickle Challenge
Dilan luistert goed naar haar klanten en volgt de trends op social media. Zo ontdekte de ondernemer hoe leuk mensen het vinden om augurken te proeven terwijl ze zichzelf filmen en wijst naar zakjes met daarin Hot Pickle en Sour Pickle. Ondertussen pakt ze haar telefoon erbij om een filmpje te laten zien van een Pickle Challenge.

“Iedereen doet die challenge. Je kunt de augurken met van alles combineren. Mensen rollen het bijvoorbeeld in snoep, of doen er Mexicaanse kruiden of saus op. We hebben ook ijs met augurkensmaak uit Amerika, dat is een beetje zoutig. Het doet mij denken aan de frietsaus van McDonald’s. Zelf was ik na één hap al klaar, maar in de winkel kopen mensen gerust de hele verpakking met in totaal acht stuks. De augurken zijn hier razend populair.”

TikTok video’s
Dilan laat klanten regelmatig iets uitproberen in de winkel, waarvan ze video’s voor TikTok maakt. “Social media is de toekomst. Zonder dat soort reclame kom je naar mijn idee nergens meer, tenzij je misschien een zaak hebt die al twintig jaar op dezelfde plek zit. Ik heb er ook echt plezier in en mensen vinden die filmpjes nu eenmaal heel leuk. Een tijdje terug filmde ik bijvoorbeeld een klant die bij een ontzettend zuur snoepje moest proberen niet zuur te kijken. En een jaar geleden maakte ik een video met trektouwtjes. Zelfs nu komen mensen naar aanleiding daarvan nog met de vraag of ik trektouwtjes heb. Het grappigst vind ik zelf toch wel de Hot Chip Challenge: de heetste chips ter wereld. Zie daar maar eens níet van te huilen. De klant die ik het liet proeven kon het echt niet aan, zó heet was het.”

Drankjes
Een groepje uitgelaten jongeren komt de winkel binnen en loopt langs de wand met verpakkingen die recent is omgetoverd tot fotomuur, deze bevindt zich in het achterste gedeelte van de winkel. “Daar vind je alle drankjes”, lacht Dilan. “Prime is bijvoorbeeld een veelgevraagd energiedrankje en is hier elke week uitverkocht. Het zijn vooral jongens van rond de vijftien jaar die dat komen halen. Nu bestaat mijn doelgroep sowieso veelal uit jongeren. Maar ook toeristen weten Candy Empire te vinden.”

Zelf eet Dilan nauwelijks snoep uit haar winkel. Alleens als ze het nog nooit heeft geproefd. “Ik heb alles al wel gehad, dus heb ik nauwelijks trek meer als ik hier sta. Behalve tijdens de laatste ramadan, toen ik alle bakken met schepsnoep moest vullen. Ik had dat toen net nieuw: honderd procent halal schepsnoep. Ik houd stiekem helemaal niet van snoep, maar de constante geur van zoete snoepjes… Dat was even heel lastig. O, en van mijn guilty pleasure afblijven trouwens ook. Hot Cheetos in combinatie met roomkaas is gewoon écht ontzettend lekker.” 

Een belevenis
Dilan houdt van haar werk, haar klanten. “Iedereen die hier binnenkomt, is blij. Dat vind ik het leukst. Mensen vinden het oprecht leuk om hier te zijn en blijven hangen. Dat is gezellig en ik leer daardoor ook weer nieuwe mensen kennen. Mijn klanten kijken hun ogen uit, proberen van alles. De winkel is echt voor alle leeftijden, iedereen wordt vrolijk van de kleuren en smaken. Candy Empire is een echte belevenis. Daar doe ik het voor.” 

Lees meer

Saud: "Het contact met klanten van allerlei leeftijden, afkomst en werkgebieden, vind ik het leukst aan mijn werk."

Retail Helden

“Somalië voelt voor mij nog altijd als thuis”
Remyo Tielsema: "Mensen gaan hier altijd wijzer de winkel uit, met de juiste schoenen en kleding."

Retail Helden

Dit is Remyo, de snelste verkoper van Nederland
Timo: "Ik had altijd al affiniteit met mode."

Retail Helden

“Wij zijn een mannenmodezaak maar er komen ook veel vrouwen”
Jessica: "Klanten komen hier graag, omdat het zo huiselijk is."

Retail Helden

“In deze boekwinkel heb je alle vrijheid. Niks is hier te gek"
Nelske: "Ga vooral iets doen wat je leuk vindt en waar je aandacht voor hebt. De rest volgt dan vanzelf."

Retail Helden

“Toen ik dit pandje zag, wist ik: dit wordt mijn winkel!"
Chamiel: "Bij de vacature van Rapha Amsterdam zag ik twee dingen die ik kon combineren: heel veel fietsen en mijn liefde voor sales."

Retail Helden

“Bij Rapha maken wij wieler-herinneringen met klanten”