“Bij Rapha maken wij wieler-herinneringen met klanten”

...

Chamiel: "Bij de vacature van Rapha Amsterdam zag ik twee dingen die ik kon combineren: heel veel fietsen en mijn liefde voor sales." Foto: Lize Kraan.

Volgens general manager Chamiel van Beek (38) is Rapha Amsterdam in de 9 Straatjes geen winkel maar een clubhuis: “Een community waar je ervaringen opbouwt als je van fietsen houdt.”



“Acht jaar geleden was ik het zat om de hele dag achter de computer te zitten. Ik werkte toen als recruiter op de Amsterdamse Zuidas. Na een wereldreis besloot ik ‘t roer om te gooien. Bij de vacature van Rapha Amsterdam zag ik twee dingen die ik kon combineren: heel veel fietsen en mijn liefde voor sales.”

“Het merk Rapha heeft een internationale fietsclub de Rapha Cycling Club (RCC) met wereldwijd 22 clubhuizen, die als hub fungeren voor mensen die net als ik met het fietsvirus zijn geïnfecteerd. Bij ons kom je binnen voor het huren van een fiets, events en rides, maar ook om in ons café koersen te kijken, een koffietje te drinken en om over wielrennen te kletsen. Daartussendoor verkopen we de allerbeste kwaliteit wieler- en lifestyle kleding. Zo is Rapha in 2004 ook begonnen: vanuit Londen, met de onlineverkoop van stijlvolle fietsproducten. Als tegenhanger van de schreeuwende wielrenpakjes in felle kleren, waarmee je behoorlijk voor paal kunt zitten op het terras.”

“We zijn uitgegroeid tot een internationaal netwerk waarbinnen hechte vriendschappen zijn ontstaan”


Chamiel van Beek, Rapha Amsterdam

Hechte vriendschappen
“Als je niet van fietsen houdt, kun je hier niet werken. Mijn baan is fulltime en ik zit iedere ochtend op de fiets. Vijf tot zes dagen per week zijn er rides. Dat doen we door het hele land op allerlei soorten wegdek en locaties. Wekelijks hebben we zo’n 150 rijders. Dat zijn club members uit Nederland, maar ook van ver daarbuiten. Overal waar RCC-clubhuizen staan: van Londen tot Melbourne. Die komen bijvoorbeeld voor de ‘Breek de Week-rit’ of de racetraining van Tim Veldt, voormalig baanwielrenner en negenvoudig Nederlands Kampioen.” 

Gewoon binnenstappen
“We zijn uitgegroeid tot een internationaal netwerk waarbinnen hechte vriendschappen zijn ontstaan en ieder een eigen verhaal heeft. Zodra je in het buitenland bent en er een RCC in de buurt is, spreek je onderling met elkaar af om een rit te maken. Overigens is het geen verplichting om club member te worden. Je kunt ook gewoon bij ons binnenstappen. Maar members get more. Dat word je voor 85 euro per jaar en met een profiel op de RCC-app. Dan kun je bijvoorbeeld kleding kopen die alleen voor club members bestemd is. Deze zomer zagen we hoe goed dat werkt, toen we samen met het merk Patta een wielershirt in een beperkte oplage van wereldwijd 4000 stuks op de markt hebben gebracht.” 

“Wat de allermooiste plek is om te fietsen? Mallorca! Daar is het jij en de fiets, de zon, wind, bergen en lange klimmen. Wat er dan met je gebeurt, op weg naar boven, is bijna niet te beschrijven. Je wilt stoppen en denkt alleen maar: I can’t go, I must go, I will go. Je moet naar de top. Daar wacht het supermooie uitzicht en vervolgens de afdaling. Als ik eraan denk, krijg ik kippenvel.”

Weetjes:

• Het merk Rapha is vernoemd naar de fietsclub in het Franse plaatsje St. Raphaël.

• Het bedrijf is opgericht door de Brit Simon Mottram en in 2017 verkocht aan het Amerikaanse investeringsbedrijf RZC van de kleinzoons van Walmart-oprichter Sam Walton.

• Chamiel van Beek is voor zijn werk overgestapt van branche. Op dat moment blijft je opgebouwde pensioen staan bij het pensioenfonds van je vorige werk, tenzij je die laat overzetten naar je nieuwe pensioenfonds. Dat doe je met een waardeoverdracht. Check pensioenfondsdetailhandel.nl/waardeoverdracht.

Lees meer

Jessica: "Klanten komen hier graag, omdat het zo huiselijk is."

Retail Helden

“In deze boekwinkel heb je alle vrijheid. Niks is hier te gek"
Timo: "Ik had altijd al affiniteit met mode."

Retail Helden

“Wij zijn een mannenmodezaak maar er komen ook veel vrouwen”
Nelske: "Ga vooral iets doen wat je leuk vindt en waar je aandacht voor hebt. De rest volgt dan vanzelf."

Retail Helden

“Toen ik dit pandje zag, wist ik: dit wordt mijn winkel!"
Julia: "Sommige klanten voelen zich bijvoorbeeld de ene dag mannelijk en de andere dag niet. Daar kan ik me eigenlijk wel in vinden."

Retail Helden

“Ik zie mezelf als vrouw, maar wel met een masculiene kant”
Saud: "Het contact met klanten van allerlei leeftijden, afkomst en werkgebieden, vind ik het leukst aan mijn werk."

Retail Helden

“Somalië voelt voor mij nog altijd als thuis”