“Ik zie mezelf als vrouw, maar wel met een masculiene kant”

...

Julia: "Sommige klanten voelen zich bijvoorbeeld de ene dag mannelijk en de andere dag niet. Daar kan ik me eigenlijk wel in vinden." Foto: Tim Buiting.

“Hier kan ik écht wat betekenen voor mensen”, zegt Julia Hermans (25), verkoopadviseur bij queerbedrijf en webshop UNTAG. Dagelijks ontmoet ze mensen met zo goed als iedere genderidentiteit die er bestaat.



Welke genderidentiteit of -expressie je ook hebt: UNTAG wil er zijn voor iedereen. De collectie gaat van penisprotheses tot binders - topjes van strak materiaal om borsten plat te drukken - en van tucking ondergoed om de penis minder te laten opvallen tot borstprotheses. “We vinden het belangrijk dat mensen zichzelf kunnen zijn”, vertelt Julia. “Daarnaast is het van belang dat het veilig gedragen kan worden en comfortabel is. Daar staan we voor. Het gaat hier niet puur en alleen om items verkopen. We willen mensen ook echt informatie bieden. Als je bijvoorbeeld voor het eerst een binder draagt, moet je wel weten hoe je dat aanpakt, anders is het slecht voor je longen en ribben. Gender gerelateerde onderwerpen liggen vaak heel gevoelig. Juist daarom willen wij dat iedereen zich door onze producten bevestigd voelt in hoe ze zich voelen.”

...

Julia: “We vinden het belangrijk dat mensen zichzelf kunnen zijn." Foto: Tim Buiting.

...

Julia: “We vinden het belangrijk dat mensen zichzelf kunnen zijn." Foto: Tim Buiting.

Burn-out
Julia kwam drie jaar geleden bij UNTAG, voorheen Trans-Missie. “In april is besloten voor een internationalere naam, omdat de winkel steeds klanten uit de hele wereld trekt.” Toen Julia hier ging werken kwam ze uit een moeilijke periode: burn-out. “Ik was al constant doodmoe, uitgeput eigenlijk, totdat de coronaperiode erbij kwam. Ik stortte in. Vier jaar lang had ik met twintig mensen in een studentenhuis gewoond. Het was naar school, feesten, werken… Maar nooit rustte ik echt uit. Ik was te lang over mijn grenzen gegaan. ” Vooral een frustrerende periode, vindt ze achterafgezien. “Ik ben een heel actief persoon, maar ik kon niks. Niet te doen. Met behulp van een psycholoog ben ik uiteindelijk langzaamaan mijn energieniveau gaan opbouwen en weer begonnen met mijn studie en werk.”


Afdeling marketing
Via haar zus, die in het atelier van UNTAG werkt, kreeg ze de baan. “In dit bedrijf heb ik echt stappen kunnen zetten. Omdat het flexibel is en ik de tijd kreeg om mijn taken steeds verder uit te bouwen. Het was heel fijn om een werkplek te hebben waar ik op mijn eigen tempo het normale leven weer kon oppakken.”

“Hier kan ik zijn wie ik wil zijn en dragen wat ik wil dragen”


Julia Hermans

Vorig jaar rondde ze zelfs, na eerst de studie Cultuurwetenschappen te hebben behaald, haar master Creative Industries af. Nu is ze vier dagen in de week aan de slag op de marketingafdeling van UNTAG. “Ik doe de social media en samenwerkingen. Ik houd me dus echt bezig met de zichtbare kant van ons merk, wat hartstikke leuk is. Vorig jaar ben ik bijvoorbeeld begonnen met TikTok en nu hebben we vijftigduizend volgers. Het is mooi om te zien dat de moeite die we er met het team insteken, veel oplevert. Ook kom ik de hele dag in aanraking met allerlei soorten mensen en hun verhalen. Soms heel mooi, soms ook heftig. Niet iedereen wordt vanwege een bepaalde genderidentiteit of -expressie door de omgeving geaccepteerd. Die verhalen raken mij.”

...

Julia: "Niet iedereen wordt vanwege een bepaalde genderidentiteit of -expressie door de omgeving geaccepteerd. Die verhalen raken mij." Foto: Tim Buiting.

...

Julia: "Niet iedereen wordt vanwege een bepaalde genderidentiteit of -expressie door de omgeving geaccepteerd. Die verhalen raken mij." Foto: Tim Buiting.

Vrouwelijk én mannelijk
Zelf is Julia ook steeds meer bezig met wat het voor haar betekent om een vrouw te zijn. “Wat is gender precies? En wat houdt dat voor mij in? Ik heb me er nooit zo actief in verdiept, maar hier heb ik dagelijks contact met mensen die zich afvragen hoe gender in elkaar zit. Daardoor kan ik er zelf ook beter bij stilstaan. Ik zie mezelf als vrouw, maar wel met een mannelijke kant. Gender is voor mij inmiddels veel minder belangrijk dan voorheen. Sommige dingen doe ik niet als vrouw, maar als persoon. Het heeft voor mij meer te maken met hoe ik me laat zien aan de wereld, wat ik wil uitdragen. Ik zie gender steeds vaker los van de dingen die ik doe.”

Julia experimenteert regelmatig met wat traditioneel wordt gezien als mannelijke kleding. Daar voelt ze zich prettig in, zegt ze. “Ja, ik ben als meisje opgegroeid en het zou voor mij ook heel onnatuurlijk voelen als ik me ineens anders zou gaan gedragen. Zo werkt het niet. Vroeger heb ik dit ook nooit bewust geuit. Toch ben ik daar nu meer en meer mijn weg in aan het vinden. Per dag bekijk ik waar ik me goed bij voel. De ene dag ga ik voor meer vrouwelijk, met een jurkje en draag make-up, de andere dag voel ik me fijner bij ‘mannenkleding’. Sommige klanten voelen zich bijvoorbeeld de ene dag mannelijk en de andere dag niet. Daar kan ik me eigenlijk wel in vinden. Uiteindelijk ben je het ook helemaal niemand verschuldigd om je op een bepaalde manier te kleden of te gedragen.”

...

Julia: "Het heeft voor mij meer te maken met hoe ik me laat zien aan de wereld, wat ik wil uitdragen. Ik zie gender steeds vaker los van de dingen die ik doe." Foto: Tim Buiting.

...

Julia: "Het heeft voor mij meer te maken met hoe ik me laat zien aan de wereld, wat ik wil uitdragen. Ik zie gender steeds vaker los van de dingen die ik doe." Foto: Tim Buiting.

Zijn wie ze is
Julia is trots dat ze ergens werkt waar het niet alleen maar draait om geld. “We werken voor mensen die echt een hulpvraag heeft. Deze mensen helpen, geeft me voldoening. Ik heb het gevoel dat ik echt mijn steentje kan bijdragen. Daarnaast kan ik hier zijn wie ik wil zijn en dragen wat ik wil dragen. Daar is alle ruimte voor. Het is mooi om te zien hoeveel klanten zich, mede door onze producten, trots en blij presenteren aan de wereld. Zelf hoef ik niet elke dag een binder of een ander specifiek kledingstuk aan, maar ik weet dat er mensen zijn die dat wél nodig hebben om zich zichzelf te kunnen voelen. Dat ik daar bij UNTAG aan kan bijdragen, motiveert mij alleen nog maar meer.”

Lees meer

Timo: "Ik had altijd al affiniteit met mode."

Retail Helden

“Wij zijn een mannenmodezaak maar er komen ook veel vrouwen”
Nelske: "Ga vooral iets doen wat je leuk vindt en waar je aandacht voor hebt. De rest volgt dan vanzelf."

Retail Helden

“Toen ik dit pandje zag, wist ik: dit wordt mijn winkel!"
Saud: "Het contact met klanten van allerlei leeftijden, afkomst en werkgebieden, vind ik het leukst aan mijn werk."

Retail Helden

“Somalië voelt voor mij nog altijd als thuis”
Chamiel: "Bij de vacature van Rapha Amsterdam zag ik twee dingen die ik kon combineren: heel veel fietsen en mijn liefde voor sales."

Retail Helden

“Bij Rapha maken wij wieler-herinneringen met klanten”
Jessica: "Klanten komen hier graag, omdat het zo huiselijk is."

Retail Helden

“In deze boekwinkel heb je alle vrijheid. Niks is hier te gek"