“Ik ben gék op alles voor in de keuken en op tafel”

...

Stijn: "In de Provence zag ik oude serviezen en van die leuke fruitkannen, prachtig. Ik dacht: misschien moet ik dát gaan verkopen!" Fotografie: Tim Buiting.

Hij is het go-to adres voor hippe restaurants en makers van lifestyle magazines. Influencers halen bij hem stijlvolle deco-items. En ook particulieren met goede smaak weten hem te vinden voor vintage serviezen, puntgaaf en soms zelfs eeuwenoud. Welkom bij Stijn Dirkx’ Tableware.



Een unieke winkel vol kostbaar vintage glas en servies, als een porseleinkast. Wat is je verhaal?
Stijn: “Mijn ouders hielden niet van oude spullen – die hadden een moderne inrichting en moderne kunst in huis – maar mijn grootouders namen mij vanaf mijn twaalfde mee naar rommelmarkten en ik vond kunstgeschiedenis heel erg leuk. Ik ben gék op alles wat op tafel hoort of in de keuken ligt. Het was zomervakantie, 2019, toen ik in de Provence oude serviezen en van die leuke fruitkannen zag prachtig. Ik dacht: misschien moet ik dát gaan verkopen!”

Een grote stap: je baan opzeggen, een gigantische inboedel aanschaffen en gaan verkopen?
“Nou kijk, ik ben gewoon heel makkelijk – eigenlijk denk ik gewoon niet na. Ik leef nu, misschien ben ik morgen dood. Ik wil het nú doen. Als je het niet probeert, heb je later misschien wel altijd spijt. Ik verzamelde al sinds mijn twaalfde en had al een loods vol spullen staan. Daar kon ik mee beginnen.”

Hoe kwam je van een Franse markt naar een succesvolle winkel hier?
“Ja, ik zat dus op mijn bed daar in Frankrijk en ik maak een Instagrammetje aan. Logootje bedenken. Ik postte mijn eerste dingen, mijn vrienden vonden het leuk. Bij thuiskomst, toen nog op de Wallen, zegt mijn huisbaas: ‘We hebben beneden nog een woning met bedrijfsruimte, wil je dat niet proberen?’ Dus ik denk: Let’s give it a try. Zestig vierkante meter vol met zwarte rekken met glazen en serviezen. Toen kwamen de eerste restaurants, de bladen begonnen erover te schrijven…”

...

Stijn: "Ik heb nog nooit een cent uitgegeven aan marketing. Maar als een bekend blad spullen komt halen voor een shoot dan bied ik ze aan: huur betalen of naamsvermelding bij de foto’s. Dat, en mijn tableware in drukbezochte restaurants, werkt gewoon heel goed." Fotografie: Tim Buiting.

...

Stijn: "Ik heb nog nooit een cent uitgegeven aan marketing. Maar als een bekend blad spullen komt halen voor een shoot dan bied ik ze aan: huur betalen of naamsvermelding bij de foto’s. Dat, en mijn tableware in drukbezochte restaurants, werkt gewoon heel goed." Fotografie: Tim Buiting.

Oké, wauw!
“Ja. Het liep gewoon. Later kwam dit pand beschikbaar, hier aan de Tuindwarsstraat in de Jordaan. ‘Gód’, dacht ik. Toen heb ik weer de heleboel verkast.”

Opeens was je winkelier…
“Ja, zonder dat ik dat ooit van plan was. Sterker nog: ik merkte dat ik eigenlijk helemáál geen zin had om in een winkel te staan. Heb ik eigenlijk nog steeds niet – ik wil op inkoop, leuke spullen scoren!”

“Online verkoop? Dat opsturen, daar heb ik gewoon géén zin in”


Stijn Dirkx, Tableware

Een winkelmedewerker komt de propvolle achterkamer in en vraagt Stijn de verkoopprijs van een glazen kan met zilveren hals.
“Die kan? 130. En dat is goedkoop hoor, in de Herenstraat vragen ze 175!" Dan, terwijl de collega wegloopt: "Ja, ik weet van ongeveer elk item in deze winkel uit welk jaar het komt, wat het materiaal is en wat het kost.” 

Wie zijn je klanten?
“Inmiddels meer dan twintig restaurants, zoals Café Caron, de Klepel en Kiki Amsterdam. Maar ook grote modebladen zoals de Jan en de Linda. Die gebruiken mijn spullen voor fotoshoots. En natuurlijk particulieren, gewoon vanuit mijn winkel.”

OVER STIJN DIRKX

Geboren: Venray, 1993
Studeerde: Retail Design
Opent winkel in: 2019
Favoriete item in de winkel: “Het servies Creil, van de Wereldtentoonstelling in Parijs uit 1855.”
Kan nooit wegdoen: “Het servies Foxtrot, jaren 20, blauwwit gestreept. Daar verkoop ik niets van. Dat is zo bijzonder en zeldzaam, weinig gemaakt en fragiel.”

Je Instagram telt 34k volgers, hoe doe je dat?
“Ik heb nog nooit een cent uitgegeven aan marketing. Maar als een bekend blad spullen komt halen voor een shoot dan bied ik ze aan: huur betalen of naamsvermelding bij de foto’s. Dat, en mijn tableware in drukbezochte restaurants, werkt gewoon heel goed. Daar komen die volgers vandaan.”

Verkoop je veel online?
“Nee, dat doe ik niet. Ik heb het een paar keer gedaan, ik zit er dan weken tegenaan te hikken om zo’n doos op te sturen. Ik heb daar gewoon écht geen zin in.”

...

Stijn: "Nieuwe borden van 20-25 euro, van grote bekende warenhuizen, die gewoon in massaproductie in China worden gemaakt. Terwijl je hier unieke borden en serviezen vindt in perfecte staat, mét een bijzonder verhaal!" Fotografie: Tim Buiting.

...

Stijn: "Nieuwe borden van 20-25 euro, van grote bekende warenhuizen, die gewoon in massaproductie in China worden gemaakt. Terwijl je hier unieke borden en serviezen vindt in perfecte staat, mét een bijzonder verhaal!" Fotografie: Tim Buiting.

Bang dat het kapot gaat? Of geen zin in retouren?
“Veilig inpakken is het probleem niet, dat gaat zeker goed. En ik zou er veel meer mee kunnen verdienen, want klanten vragen er vaak naar. Maar ik dóe het gewoon niet.” 

De winkelmedewerker steekt opnieuw haar hoofd om de deur en vraagt naar het verhaal bij een zilveren/glazen kandelaar.
“Dat is één setje, negentiende-eeuws glas uit 1840-1850. Die zijn 95 per stuk, maar die set moet als set. Het is zilverglas, Mercury heette dat – werd vroeger armeluiszilver genoemd. En wat heb je een leuke broche op trouwens.”

Doe ’s een smaakadvies: wat kan tegenwoordig écht niet meer op tafel?
“Nieuwe borden van 20-25 euro, van grote bekende warenhuizen, die gewoon in massaproductie in China worden gemaakt. Terwijl je hier unieke borden en serviezen vindt in perfecte staat, mét een bijzonder verhaal!”

Je werkt al je hele leven in de retail. Hoe staat je pensioen ervoor?
“Ik heb geen idee. Zoals ik vaker zeg: ik leef nú. Dat is heel dom, ik weet het. Ik kan niet goed sparen, daarom lijkt het me wel goed om een pensioenfonds te hebben. Dat ze je stok achter de deur zijn.”

Waar droom je over als je met pensioen gaat?
“Haha, nou een héél groot mega-huis. Midden in Parijs, in de stad.”

Moet je wellicht toch nog wat sparen…
“Ja he!? Misschien moet ik maar een financial manager aannemen.” 

Pensioen in Parijs?

Als Stijn ná zijn pensionering naar Frankrijk emigreert om in Parijs te gaan wonen, behoudt hij zijn volledige recht op opgebouwde AOW en pensioen. Voor de hoogte van zijn bruto AOW en pensioen maakt het dus niet uit waar hij na zijn pensionering gaat wonen. Over zijn uitkering moet hij dan in Frankrijk belasting betalen, zoals hij anders in Nederland had moeten doen.

Emigreert Stijn al naar Frankrijk vóórdat hij de AOW-leeftijd bereikt, dan heeft dat wel gevolgen voor de hoogte van zijn AOW-uitkering. Hij is dan in Nederland kortere tijd AOW-verzekerd en bouwt daardoor minder AOW-recht op: voor elk jaar dat je niet in Nederland hebt gewoond of gewerkt, krijg je 2% minder AOW uitgekeerd.
Meer informatie over het meenemen van je AOW-uitkering naar het buitenland vind je op de site van Rijksoverheid.

Lees meer

Lotte: "Ik hou van de reuring op het Spui en in de winkel, ik voel elke dag dat het hier lééft."

Retail Helden

"Bij ons in Athenaeum Boekhandel is elke dag spannend"
Jasmijn: "Deze winkel is een mix van waar we goed in zijn en wat we leuk vinden om te doen."

Retail Helden

“Wij dachten: Een kringloopwinkel? Dat kan mooier!”
Marnix: "Het mooiste aan mijn werk is de vrijheid; zelf bedenken wat de volgende stap is. Dat verlangt creativiteit, maar het leukst vind ik het om samen met mijn broer en vader in de winkel te mogen werken."

Retail Helden

"Zes dagen per week werken met familie is het leukste wat er is"

Retail Helden

Niet te missen: 7 keer shoppen in Dordrecht

Retail Helden

"Misschien toch nóg een keer naar Korea"