"Bij ons in Athenaeum Boekhandel is elke dag spannend"

...

Lotte: "Ik hou van de reuring op het Spui en in de winkel, ik voel elke dag dat het hier lééft." Fotografie: Tim Buiting.

Werken in een boekhandel stoffig? Zéker niet! En al helemaal niet bij Athenaeum Boekhandel aan het Spui in Amsterdam. Voor Lotte Bosch en Lola Storm is daar geen dag hetzelfde.



Hoe komen jullie in een boekwinkel te werken?
Lola: “Mijn vader is schrijver, mijn moeder is uitgever. Als puber was mijn daad van verzet dat ik geen boeken las. Dat veranderde doordat ik Catcher in the Rye moest lezen op de middelbare school. Soms komen er klanten naar mij toe: ‘Toen jij klein was zag ik jou al met je ouders en bevriende schrijvers in Café de Zwart, hier tegenover’. Nu woon ik ook nog eens op kruipafstand van de winkel. Ik kán niet anders dan hier werken. En het is onwijs leuk.”

Lotte, ben jij ook met boeken opgegroeid?
Lotte: “Ik ben wel opgegroeid in een omgeving waar werd gelezen, maar schrijvers zag ik alleen op televisie. Nu ontmoet ik ze hier in de winkel. In het begin was dat best spannend, nu is het vooral leuk en handig. Bijvoorbeeld als we iets willen afspreken voor een evenement in onze winkel. Ik hou van de reuring op het Spui en in de winkel, ik voel elke dag dat het hier lééft. Steeds nieuwe klanten, steeds nieuwe boeken, steeds nieuwe collega’s – er is altijd wel iets aan de hand. Na een werkdag heb ik het gevoel dat ik ‘in de wereld’ ben geweest.”

...

Lola: Pas als we de gedachte achter Athenaeum Boekhandel goed kunnen uitdragen, is een evenement voor ons geslaagd." Fotografie: Tim Buiting.

...

Lola: Pas als we de gedachte achter Athenaeum Boekhandel goed kunnen uitdragen, is een evenement voor ons geslaagd." Fotografie: Tim Buiting.

Jullie zijn samen het ‘Team Evenementen’. Wat organiseren jullie precies?
Lotte: “Van alles: van promotionele evenementen zoals boekpresentaties, signeersessies of de opening van de Boekenweek in de Lutherse Kerk tot inhoudelijke programma’s zoals lezingen of een boekenclub.”

Lola: “We zijn bijvoorbeeld net gestart met een reeks Athenaeum Verdiept: bijeenkomsten waarin we dieper ingaan op verschillende onderwerpen. De laatste editie ging over rouw, de volgende over schrijver Gerard Reve. Door onze centrale plek in de stad zijn we naast boekverkoper trouwens ook restaurantadviseur en wegwijzer voor toeristen, haha!” 

Kiezen jullie al die thema’s zelf?
Lola: “Ja, daar hebben we heel veel vrijheid in. Dat komt natuurlijk ook doordat we een mooie plek hebben en een breed en geïnteresseerd publiek. Dan kun je altijd wel iets bijzonders organiseren.”

Lotte: “Wat verkopen we nu, waar vragen mensen naar? Het is belangrijk dat we daarom ook nog als boekverkoper in de winkel staan. Als we weten welk publiek bij ons komt en waar ze naar op zoek zijn, spelen wij daar graag op in.”

"Als ik in de winkel sta, voel ik dat ik leef"


Wanneer is een evenement voor jullie geslaagd?
Lola: “Als we de gedachte achter Athenaeum Boekhandel goed kunnen uitdragen. Vandaar de combinatie van commerciële evenementen en thema-evenementen die passen bij onze reputatie, zoals een Reve-avond.”

Lotte: “Soms is het geslaagd als je 40 deelnemers hebt, soms als je 100 nieuwe mensen trekt die hier nog nooit zijn geweest. Als ze maar enthousiast worden en terugkomen.”

Wat voor publiek trekt Athenaeum?
Lola: “Van alles! Van de ‘klassieke’ Athenaeum-klant – oudere, hoogopgeleide mensen die ook graag naar lezingen komen – en studenten tot mensen die hun levensverhaal komen vertellen of hier op het plein een joint roken. En veel uitgevers en schrijvers.”

Lotte: “Ik kijk altijd goed wie ik tegenover me heb. Met elk type klant is de interactie net anders. Onze Engelstalige afdeling groeit de laatste tijd flink in omzet. Daarom hebben we morgen een evenement over Charlie Porter – in het Engels.”

Op Instagram hebben jullie bijna negenduizend volgers. Hoe krijgen jullie dat voor elkaar?
Lotte: “We merken dat het vooral goed werkt op de socials wanneer wij als boekverkopers op een terloopse manier onze persoonlijke favorieten of interessante nieuwe uitgaven laten zien.”

Lola: “Ik denk dat we het redelijk goed doen online. De website is ons hoofdkanaal. Wat we daarop zetten, verspreiden we ook over onze andere kanalen: leesfragmenten, interviews, recensies en persoonlijke tips van onze verkopers.” 

...

Lotte: "Als we weten welk publiek bij ons komt en waar ze naar op zoek zijn, spelen wij daar graag op in." Fotografie: Tim Buiting.

...

Lotte: "Als we weten welk publiek bij ons komt en waar ze naar op zoek zijn, spelen wij daar graag op in." Fotografie: Tim Buiting.

Hoe zorg jij dat je bijblijft als boekenverkoper?
Lotte: “Door veel te lezen en goed op te letten. Ik lees meerdere boeken tegelijk, luister podcasts, lees recensies en interviews, wat er online wordt gezegd, aanbiedingen van uitgevers… Omdat ik het leuk vind én klanten goed wil adviseren.”

Lola: “Als net iets in de krant heeft gestaan, weet je dat mensen daarnaar gaan vragen.”

Vooral veel lezen dus. Lees je ook de post van je pensioenfonds?
Lotte: “Ja, en in zo’n brief staat dan vaak ‘Check het online’… Dan denk ik: waarom krijg ik dan een brief?”

Wil je ’s inloggen op www.mijnpensioenoverzicht.nl?
Lola: “Welke site zeg je?”

Ah, eerste keer?
Lola: “Ja, eerlijk gezegd wel.” (Logt in.) “Oeh, ‘Uw huidige situatie’. Wordt dit mijn pensioen?”

Lotte: “Voor mij ook. Hm. ‘Uw nettobedrag per maand, uw brutobedrag per jaar...’ Hoe kunnen ze dit nou nu al voorspellen? Krijg ik dit bedrag als ik tot die tijd blijf doorwerken in deze functie? … Ach, wij werken tóch door tot ons tachtigste.”

Lola: “Precies, ik vind dit werk vooral heel leuk. Dus dat lijkt me prima!”

 

OVER LOTTE EN LOLA

Lotte Bosch (1999, Groningen)
Studeert: Nederlandse Letterkunde aan de VU
Werkt: 2 dagen als boekverkoper in de winkel, 1 dag op kantoor
Boekentip: ‘En dan is er koffie’, Hannes Meinkema

Lola Storm (1998, Amsterdam)
Studeert: Kunstgeschiedenis aan de UVA
Werkt: 2 dagen op kantoor, 1 dag in de winkel als boekverkoper
Boekentip: ‘Visioenen’, Martijn den Ouden

Lees meer

Ellen Brudet: "Ik ga niet mee in hypes. Leuk, die inclusiviteit en diversiteit, maar dat is vaak ook marketing en afvinkgedrag."

Retail Helden

"Iedereen die ‘vergeten’ wordt, wil ik een podium geven"
Hanni: "Pas als je hoofd vrij is van schaamte en taboes, is je lichaam vrij om te genieten.”

Retail Helden

“De vibrator staat nog altijd op eenzame hoogte”

Retail Helden

“Snoepwinkel voor fans van American Vintage”
Boy: "Een mooie denim gaat leven, zet zich naar je lijf en is een verlengstuk van jouw persoonlijkheid."

Retail Helden

"Van elke drie broeken moeten er zeker twee ‘spot on’ zijn"
Nancy Verboog: "Ik raak nog altijd helemaal geïnspireerd door alles wat we hier verkopen. Dat gevoel probeer ik ook over te brengen op de klanten."

Retail Helden

"Bizarre kerstballen? Die verkopen wij het hele jaar!"