“De vibrator staat nog altijd op eenzame hoogte”

...

Hanni: "Pas als je hoofd vrij is van schaamte en taboes, is je lichaam vrij om te genieten.” Foto: Chantal Spieard.

Samen met een vriendin startte Hanni Jagtman 35 jaar geleden een postorderbedrijf met seksartikelen, speciaal voor vrouwen. Dat sloeg aan: Mail & Female is een begrip in Amsterdam én Nederland voor advies, lingerie en artikelen voor een toptijd tussen de lakens.



Hoe kwam je op het idee om seksartikelen te gaan verkopen?
“In 1988 was de opvatting over vrouwen en seks in over het algemeen behoorlijk middeleeuws: vrouwen doen niet aan seks. En als ze er wél aan doen, halen ze er zelf geen genot uit.” 

Leuke producten waren ver te zoeken?
“Als je als vrouw zocht naar een leuk speeltje, was er nauwelijks aanbod. Ja, dikke, grote dildo’s en vibrators, met nep-aders, ergens achteraf in China geproduceerd van slecht materiaal – dat was het wel.” 

Waarom speciaal voor vrouwen?
“Dat was niet eens bedacht als businessmodel, maar gewoon omdat wij vonden, en nog steeds vinden, dat vrouwen recht hebben op een mooi seksleven. Toen ik een artikel las over zo’n winkel in Amerika wist ik: Dát moeten we doen!”

Hoe ging je te werk?
“Met een mooie catalogus, fraaie en vernieuwende fotografie. Wij wilden laten zien: vrouwen doen wél aan seks, vinden dat leuk en willen daar plezier aan beleven, op een positieve manier. Daar kwam geen marktonderzoek aan te pas.”

Fast forward naar nu, 2023: is dat nog steeds nodig?
“Er is gelukkig ontzettend veel gebeurd in de afgelopen 35 jaar. Vrouwen hebben een fantastische emancipatie in gang gezet en de jonge generatie is zelfbewust, die komen zelf op voor een mooi en rijk seksleven. Maar dat wil niet zeggen dat we er al helemaal zijn.”

Zijn er nog steeds taboes?
“Ja, en een gebrek aan kennis. Wij roepen hier in de winkel al jaren dat er véél meer gevoelige plekken zijn waar de vrouw genot aan kan beleven. Inmiddels is ook wetenschappelijk vastgesteld dat de clitoris veel meer omvat dan alleen een plekje aan de buitenkant van de vagina. Eindelijk, en de G-spot bestaat!” 

Halleluja, dat werd tijd!
“Dat wisten wij al lang en is nu bevestigd. Maar je ziet ook alweer een tegentrend uit conservatieve hoek. Mensen, influencers en partijen die zich tegenwoordig weer opstellen tegen masturbatie, seks voor het huwelijk, en vertellend dat vrouwen weer achter het aanrecht moeten. Er blijft werk aan de winkel.” 

Ben je op een missie?
“Vooral adviseren, informeren en waar nodig actie voeren. Vrouwen weten vaak zo weinig van hun lichaam. Nog regelmatig horen we in de winkel van vrouwen: ‘De vibrator hoeft niet in de vagina, want daar heb ik geen gevoel.’ Ze weten niet dat daarbinnen ook iets fijns kan gebeuren. Geen gevoel hebben is meestal niet wéten dat je gevoelig kunt worden. We geven daar ook workshops over.”

...

Hanni: "Vrouwen hebben een fantastische emancipatie in gang gezet en de jonge generatie is zelfbewust, die komen zelf op voor een mooi en rijk seksleven. Maar dat wil niet zeggen dat we er al helemaal zijn." Foto: Chantal Spieard.

...

Hanni: "Vrouwen hebben een fantastische emancipatie in gang gezet en de jonge generatie is zelfbewust, die komen zelf op voor een mooi en rijk seksleven. Maar dat wil niet zeggen dat we er al helemaal zijn." Foto: Chantal Spieard.

Dat idee gedachte bij mensen nog even landen?
“Je moet dat toelaten, pas als dat hoofd vrij is van schaamte en taboes, is je lichaam vrij om te genieten.”

Je begon als postorderbedrijf; wanneer kwam de winkel?
“In 1991 openden we onze eerste winkel. We kregen al heel veel aandacht, zelfs internationaal, voor onze catalogus. Opmaak, fotografie, dat was toen allemaal heel vernieuwend. In die zin hadden we ook de tijdgeest mee, er gebeurde iets, feministen kwam ook op voor onze seksrechten. Daarbij kwamen er ook meer ontwerpers en producenten, die echt mooie speeltjes voor vrouwen gingen ontwikkelen.”

Hoe is de omzetverdeling tussen online en de stenen winkel?
“Ongeveer 30/70. Vroeger dreef het hele bedrijf op de post, vandaar de naam Mail & Female. We zijn van die markt wel wat kwijtgeraakt, maar als het gaat om advies en informatie staan we nog steeds bovenaan. Met die visie hopen we online verder te groeien.”

“De trend van dit moment? De satisfyer”


Hanni Jagtman

Jullie krijgen vast wel eens bijzondere klanten of verzoeken. Welke vergeet je nooit meer?
“Onlangs sprak ik bij een opera een dame van 87. Toen ik vertelde over mijn werk, raakte ze helemaal enthousiast. De volgende dag stond ze in de winkel voor een vibrator. ‘Ik moet dat gelijk doen, anders durf ik niet meer!’, zei ze. Ik vond dat zó mooi. Je bent nooit te oud om te genieten van liefde en seks.” 

Zijn Nederlanders een beetje avontuurlijk tussen de lakens?
“Hahaha, onze klanten over het algemeen wel. Sommige gaan hier met een tas vol producten de deur uit. Die hebben na een bezoek aan de winkel écht zin en plezier in seks!”

Wat zijn jullie bestsellers?
“De vibrator is nog altijd enorm populair en daarna de dildo, maar ook anaalspeeltjes. We hebben ook veel mannelijke klanten, daarvoor zijn heel mooie masturbators te krijgen. En lingerie, ook in grotere maten.”

...

The Womanizer met de gepatenteerde Pleasure Air-technologie is dé hit van dit moment. Foto: Mail & Female

...

The Womanizer met de gepatenteerde Pleasure Air-technologie is dé hit van dit moment. Foto: Mail & Female

Wat is nu hot?
“De satisfayer, waarmee je als vrouw snel tot een orgasme komt. Wij verkopen een mooi product, dat de Womanizer heet. Die werkt met pulserende luchtstootjes, heel erg bevredigend voor veel vrouwen.”

Wat valt je verder op aan het koopgedrag van jullie klanten?
“Dat ze meer geld uitgeven! Tot enkele jaren terug was het voor vrouwen ‘not done’ om geld voor seks uit te geven. Het duurde heel lang voordat wij echt omzet konden maken. Nu is het een prima verdienmodel.”

Welke trends zien jullie door de jaren heen?
“Genderfluïditeit wordt steeds normaler. Jonge mensen zijn niet meer zo onderverdeeld tussen homo en hetero, maar vaker ergens in het midden. Dat was misschien altijd al zo, maar nu is daar meer ruimte voor.”

Wat zijn je plannen voor de toekomst? Meer winkels? Of nog meer inzetten op online?
“Vooral dat laatste. Online willen we meer betekenen. We zijn hard bezig om onszelf meer op de kaart te zetten.” 

Nu zelfs de Hema erotiekspullen verkoopt, blijft jullie business goed overeind?
“De aanschaf van seksartikelen wordt daardoor wel aantrekkelijker. Een instapmodel kun je op die manier prima kopen, maar informatie krijg je er natuurlijk niet bij. We hopen dat mensen zich voor een volgende stap dan bij ons melden.”

Je sponsorde ooit een damesvoetbalteam, doe je dat nog steeds?
“Nee, in coronatijd is dat verwaterd helaas. De ‘Tarzanbokaal’ hadden we toen, echt leuk. Helaas zijn we het contact toen een beetje kwijtgeraakt. En nu is het zo druk dat we geen tijd hebben om daar serieus weer iets mee te doen. Maar zeg nooit nooit.”

Over ‘ooit’ gesproken: hoe heb je jouw financiële toekomst geregeld?
“Ik ben nu eindelijk een spaarpotje aan het opbouwen! Maar mijn vermogen zit vooral in mijn onderneming. Daarbij heb ik ook nog een partner met een inkomen, die me niet in de steek laat.” 

Kijk je weleens op mijnpensioenoverzicht.nl?
“Ik heb daar weleens gekeken ja. In een eerdere baan heb ik ook nog wat pensioen opgebouwd. Maar ik zit nu gelukkig in de luxe positie dat ik me over geld voor later geen zorgen hoef te maken.”

Lees meer

Dilan: "Ik heb veel Amerikaans snoep, want dat is een enorme hype."

Retail Helden

“Ik probeer alles uit: hoe gekker, hoe beter”
Chamiel: "Bij de vacature van Rapha Amsterdam zag ik twee dingen die ik kon combineren: heel veel fietsen en mijn liefde voor sales."

Retail Helden

“Bij Rapha maken wij wieler-herinneringen met klanten”
Jessica: "Klanten komen hier graag, omdat het zo huiselijk is."

Retail Helden

“In deze boekwinkel heb je alle vrijheid. Niks is hier te gek"
Nelske: "Ga vooral iets doen wat je leuk vindt en waar je aandacht voor hebt. De rest volgt dan vanzelf."

Retail Helden

“Toen ik dit pandje zag, wist ik: dit wordt mijn winkel!"
Nancy Verboog: "Ik raak nog altijd helemaal geïnspireerd door alles wat we hier verkopen. Dat gevoel probeer ik ook over te brengen op de klanten."

Retail Helden

"Bizarre kerstballen? Die verkopen wij het hele jaar!"