"Wij worden opgeleid om klanten op hun gemak te stellen"

...

Wendy Molendijk: "In de zomer rekenen we rugzak na rugzak af." Fotografie: Wijnand van Till.

Tassen- en koffersspecialist Duifhuizen werd 69 jaar geleden opgericht en telt inmiddels 24 winkels. Wendy Molendijk (44) runt de vestiging in Ridderkerk. “Tegenwoordig willen mensen een tas die ervoor zorgt dat ze hun handen vrij hebben.”



Op haar dertiende staat Wendy voor het eerst achter een toonbank, in de groente- en fruitzaak van haar oom en tante. Op dat moment ontdekt de Ridderkerkse hoe leuk ze het vindt om te verkopen. “Of dat nu appels en peren zijn, of tassen en koffers”, lacht ze. “Maar het zat er van jongs af aan al in: verkopen is zeg maar echt mijn ding, zeker als ik de tijd heb om advies te geven. Dat past beter bij mij dan een winkel met alleen maar vluchtig klantcontact.”

Wendy werkt inmiddels 4 jaar bij Duifhuizen. Eerst als verkoopmedewerker in Dordrecht, nu met haar vaste plek in de winkel in Ridderkerk. “Zo leer ik het team door en door kennen. Mijn rol als verantwoordelijke is daarnaast heel uitdagend en afwisselend.”

Familiebedrijf
Duifhuizen is een strak ogende, moderne en overzichtelijke winkel. Vandaag staat Wendy in de winkel met Gerlinde, kleindochter van de oprichter. Zij vertelt als Wendy een klant uitlaat, dat haar opa drie jaar geleden is overleden. ”Hij startte zijn business op een zolderkamertje in Oud-Beijerland, waar hij zelf zijn portemonnees en tassen ging maken. Inmiddels is Duifhuizen een groot familiebedrijf geworden.”

“Vorig jaar was hier vanaf april een explosie van mensen die zin hadden in een nieuwe koffer of reistas”


Wendy Molendijk, Duifhuizen Ridderkerk

Piek
De tweede klant van vandaag komt binnen. Terwijl Gerlinde haar te woord staat, leidt Wendy ons enthousiast rond door de ruime winkel. “Tassen, koffers, portemonnees, riemen… We hebben het allemaal. Links achterin hebben we bijvoorbeeld de businesshoek, de laptoptassen en rugzakken voor het werk. Daar komt dagelijks wel iemand voor. De een kiest voor leer, de ander voor nylon, maar ze zijn hoe dan ook in trek.”

Ze loopt door naar een hoek rechts achterin de winkel, waar allerlei soorten, maten en kleuren koffers zijn uitgestald. “Bij de koffers is er echt een piek tussen mei en september. Dat merken wij heel duidelijk. In mei weten we dat het zomerseizoen weer is begonnen. Vorig jaar was hier vanaf april, na de coronatijd, een echte explosie van mensen die zin hadden in een nieuwe koffer of reistas. Iedereen was natuurlijk blij dat er na de lockdowns weer gereisd kon worden. Het merk Samsonite doet het bij ons heel goed, maar ook het prachtige merk SUITSUIT verkopen we de laatste jaren steeds meer. Hoe dan ook zit er voor ieder budget wel wat tussen. Dat vinden we belangrijk.”

Rugzakken
Wendy staat inmiddels middenin de winkel, waar de damestassen te vinden zijn. Een echte trend is de crossbody tas, zegt ze, terwijl de Ridderkerkse een klein groen tasje van het rek haalt. “Tegenwoordig willen mensen vaak een tas die ervoor zorgt dat ze hun handen vrij hebben. Dat is toch wel heel belangrijk, merken we. Jongeren gaan trouwens geregeld voor tassen van designermerken, zoals: Guess, Valentino en Michael Kors.”

Naast deze chique ogende varianten is er nog een hele wand met leren tassen te ontdekken, van klassiek tot sportief. En dan zijn er, niet te vergeten, ook nog de ‘normale’ rugzakken. “In het rugzakkenseizoen, de overgang naar de middelbare school, is er echt een run op. In de zomer rekenen we rugzak na rugzak af. Vaak hebben kinderen uit groep 8 online al iets gezien en weten ze precies waarmee ze naar de middelbare school willen gaan. Negen van de tien keer gaan ze daar dan mee de deur uit. Dit is een hele leuke doelgroep.”

Duurzaam
Een begrip dat volgens Wendy steeds belangrijker wordt, is duurzaamheid. “Mensen zijn hier meer en meer mee bezig. Ook wij spelen daarop in. Zo worden onze koffers vaker van gerecycled materiaal gemaakt. Ik merk, als we dat benoemen, dat mensen dat waarderen. Steeds meer producten worden duurzamer geproduceerd. Dit geldt niet voor de oudere lijnen koffers, maar wel voor de nieuwe lading. Ook in onze paraplu’s is gerecycled materiaal verwerkt.”

Ze vervolgt haar weg door de winkel en reikt met haar hand naar een blauwe tas bovenin, die weer van heel ander - weerbestendig - materiaal is gemaakt. “Dit is polyester met een PU-coating, waardoor de tassen goed waterafstotend zijn. Zwemmen kun je er niet mee, maar het kan echt tegen een buitje.”

ACHTERGROND

Als je bij een tassenzaak als Duifhuizen werkt, bouw je automatisch pensioen op bij Pensioenfonds Detailhandel. Dat doe je doordat er maandelijks een percentage van je brutosalaris opzij wordt gezet (gebeurt automatisch). Ook je werkgever legt een deel in. Dat is in de regel drie vierde deel.
Check hoeveel je tot nu toe hebt opgebouwd via www.mijnpensioenoverzicht.nl.

Klantcontact
Terwijl Wendy weer achter de toonbank gaat, groet ze vrolijk een binnenlopende klant. “Ik vind een praatje maken heerlijk. Het is bijvoorbeeld heel leuk om te horen waar iemand naartoe reist. Soms komen daar mooie gesprekken uit voort. Ik heb ook klanten die ik geregeld zie. Eén van hen komt bijvoorbeeld elke zaterdagmiddag. Daar bouw je een leuke band mee op. Ik denk dat die klantvriendelijkheid de kracht van Duifhuizen is. Wij worden opgeleid om klanten aan te spreken en ervoor te zorgen dat ze gezien worden en zich op hun gemak voelen. Niet iedereen zit daar natuurlijk op te wachten, maar we laten ze in ieder geval weten dat we hulp en advies bieden. De concurrentie is door de toename van online shoppen moordend, maar onze vaste klantenkring draagt Duifhuizen een warm hart toe en gunt het ons dat wij als fysieke winkel kunnen blijven bestaan. Dat stukje loyaliteit is mooi om te zien.”

(Dit artikel is tevens te lezen in de jongste editie van Jij&Wij Magazine.)

Lees meer

Dominique Bosgraaf: "Het leven begint voor mijn gevoel pas net. Ik zou niet weten wat ik aan pensioen ga krijgen."

Jij& Pensioen

"Als ik met pensioen ga, wil ik mijn eigen camping runnen"
Jules Schneider: "Alleen maar superslanke professionele fotomodellen is niet meer van deze tijd."

Retail Helden

"Ik wil dat iedereen zich trots en mooi kan voelen"

Retail Helden

"Pensioen? Laat mij maar doorwerken"
Bob Hoogerhuis: "Ik wil klanten meenemen in de wereld van koffie, door ze aan de bar andere smaken te laten proeven dan ze gewend zijn. Daar krijg ik energie van.”

Jij& Pensioen

"Klanten meenemen in de wereld van koffie, dat geeft energie"
Stefan Queysen: "Als ik van baan verander, kijk ik altijd even naar de consequenties voor mijn pensioen."

Retail Helden

"Pensioenplannen maken? Dingen lopen toch altijd anders"