Waarom stoppen fabrikanten in vredesnaam microplastics in cosmetica?
“Uit onderzoek van de Plastic Soup Foundation, waar wij partner van zijn, blijkt dat negen van de tien bestverkochte personal care-producten microplastics bevatten. Fabrikanten voegen die toe om hun producten soepel smeerbaar te maken. Het probleem is alleen dat die deeltjes zo minuscuul klein zijn dat je ze niet kunt filteren; ze verdwijnen via je doucheputje zó in het ecosysteem. Dat is slecht voor mensen, dieren, planten – de planeet. Terwijl er prima natuurlijke alternatieven zijn, zoals komkommerzaadolie, broccolizaadolie of zonnebloempitolie. Maar die zijn duurder.”
Jullie zagen een kans?
“Precies. Want er waren in 2019 maar een paar 100% natuurlijke merken zonder microplastics. En de producten die we konden vinden, werkten niet fijn op onze huid, of het merk en de verpakking spraken ons totaal niet aan. Toen zeiden we tegen elkaar: Waarom doen we dat dan niet zelf?”
“Microplastics tegengaan doen we in onze beleggingsportefeuille door bedrijven te stimuleren om minder kunststof te gebruiken, ook in verpakkingen en wegwerpplastic. We zijn er nog niet, maar gaan hard de goede kant op.”
Henk Groot, Pensioenfonds Detailhandel