Foodello: online winkel verkoopt levensmiddelen 'aan de datum'

...

Waar verkoop je als winkelier 'aan de datum'-levensmiddelen? En waar vind je als consument op ál je supermarktaankopen flinke korting? Precies: bij online webshops zoals Foodello, slimme startup tegen voedselverspilling. Is een trend gestart?



Koekjes tegen de houdbaarheidsdatum. Dozen vol onverkochte chocoladeletters. Pakken pannenkoekenmix met een verouderde verpakking. Het zijn zomaar wat voorbeelden van restpartijen die nog prima te eten zijn, maar de gewone winkelier niet meer in de schappen wil hebben. Toch is er een markt voor deze producten. Consumenten zijn er dol op, en ook producenten hebben er oren naar.

Al 700 ton gered
In 2022 kwam de Scandinavische startup Foodello naar Nederland, als eerste nieuwe markt in West-Europa. Het maakte naar eigen zeggen een vliegende start, en breidde korte tijd later ook uit naar Vlaanderen, Brussel en Wallonië. “Inmiddels hebben wij in Nederland en België samen meer dan 100.000 bestellingen mogen ontvangen en 700 ton voedsel van vernietiging gered”, zegt marketingmanager Bas Dekker van Foodello. "Nu ook heel België is aangesloten, kunnen we een nog grotere impact maken.”

Juiste moment, juiste plek
Foodello lijkt precies het goede idee op het juiste moment op de juiste plek. Mede vanwege de torenhoge inflatie en opgelopen voedselprijzen in supermarkten krijgt de webshop met afgeprijsde levensmiddelen veel belangstelling. De bevolkingsdichtheid, goede logistiek en adoptie van online boodschappen doen maakt ons land tot een gunstige afzetmarkt. Bovendien zijn Nederlanders dol op koopjes.

THT
Ook producenten zien in het initiatief een mooie kans minder goed voedsel te verspillen, en kosten te sparen: inmiddels leveren zo'n 100 bedrijven hun restanten aan Foodello. Dat is voor hen een financieel gunstige manier om van hun voorraden af te komen. De redenen om hun restanten weg te doen, lopen uiteen; van nieuwe productverpakkingen tot seizoensgebonden voedingsmiddelen.

Het overgrote deel betreft producten die tegen de THT-datum zitten. Dat is volgens Dekker meteen de grootste oorzaak van voedselverspilling. “Het is een onzichtbaar deel van de voedselketen. Consumenten hebben geen idee wat producenten allemaal moeten weggooien. Supermarkten kopen geen chocolade met een THT-datum over twee maanden.” Bij Foodello weten kopers dat ze op de datum moeten letten.

Nieuwe trend?
Het idee om restpartijen te kopen van producten die bij de supermarkt uit de schappen moeten, is niet nieuw. Denk aan initiatieven zoals Too Good To Go en Antiduur, die ook producten uit restpartijen met fikse korting verkopen. Het Amerikaanse Misfits Market zet miljoenen om met de verkoop van ‘lelijke’ groenten en fruit. 

De Utrechtse De Clique redt etensresten en koffiedrab van de brandstapel door deze als grondstof te gebruiken voor het kweken van oesterzwammen. Daarmee maken ze de voedselketen volledig circulair. Voor hun diensten en producten ontving de startup onlangs nog de ‘Karel de Vos Duurzaamheid Award’ op de Horecava.

Lees meer

Goed nieuws

'Koop dit niet!' Nieuwe rage op TikTok: de-influencing
Kunst met een boodschap: 'Petty de Zwaan' van Maria Koijck, gemaakt van petflessen, in het Hoornsemeer in Groningen.

Goed nieuws

"Vanaf 2050 geen zwerfafval meer, alleen fossielvrije verpakkingen"
Zeeman wil 'maximale openheid' geven.

Goed nieuws

Zeeman laat klant kritische vragen stellen in nieuwe campagne

Goed nieuws

Dutch Weed Burger lanceert keurmerk ‘Beter Laten Leven’

Goed nieuws

Pieter Pot start door: "Onze strategie zal anders zijn"