Batavia Stad meldt omzet- en bezoekrecords in 2023

...

Beeld: Batavia Stad Fashion Outlet.

Batavia Stad Fashion Outlet trok in 2023 meer bezoekers en behaalde een recordomzet, een verbetering van het omzetrecord van het jaar daarvoor, meldt het bedrijf in een persbericht.



Hoewel moederbedrijf VIA Outlets geen bedragen noemt, noemt het wel percentages. Zo steeg in 2023 het aantal bezoekers met 7,6% en de omzet met 13,7% ten opzichte van 2022.

Deze groei is mede te danken aan het feit dat het toerisme in Nederland stijgt, zoals bevestigd door het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Zij zagen de instroom van internationale gasten in Nederland in 2023 met 30% toenemen. Meer toeristen vonden hun weg naar Batavia Stad Fashion Outlet.

Veertig nieuwe huurders
Wat ook bijgedragen heeft aan het recordjaar is de komst van nieuwe merken. Dit is mede te danken aan de 40 nieuwe huurovereenkomsten met bekende merken zoals Zadig & Voltaire, The North Face en Timberland. Deze nieuwkomers vulden het bestaande assortiment aan van Batavia Stad, waaronder merken zoals Armani, Michael Kors en Polo Ralph Lauren.

Pop-up winkels
Daarnaast hebben de pop-upwinkels, zoals die van Four tijdens Black Friday, bijgedragen aan het succes: "Op piekmomenten stonden bezoekers, voornamelijk Gen Z’ers, meer dan vier uur in de rij voor dit merk", aldus het persbericht.

...

Beeld: Batavia Stad Fashion Outlet.

...

Beeld: Batavia Stad Fashion Outlet.

Ledengroei Fashion Club
Meer Batavia Stad-bezoekers werden in 2023 lid van Fashion Club, het loyaliteitsprogramma van het outletcentrum. Ten opzichte van 2022 schreven 10% meer bezoekers zich in om te kunnen profiteren van extra voordelen en hogere kortingen. Otto Ambagtsheer, CEO van VIA Outlets: "Batavia Stad Fashion Outlet bereikte in 2023 opnieuw een recordomzet, mede dankzij de implementatie van onze 3R groeistrategie van remodelling, remarketing en remerchandising. Deze strategie heeft niet alleen een groot aantal topmerken aangetrokken, maar heeft ook de algehele bezoekerservaring in Batavia Stad verbeterd."

Online outlet shopping portal
Batavia Stad is ook de eerste binnen het VIA Outlets-portfolio met een online outlet shopping portal. Deze service speelt in op de groeiende voorkeur van consumenten voor omnichannel retailing. Chris Janse, Centre Director van Batavia Stad Fashion Outlet, voegt toe: "Omnichannel retailing, of de hybride samensmelting van de fysieke en online winkelervaring, is de weg vooruit. Het uitgangspunt van het platform is dat onze gasten op elk moment van de dag en vanuit het comfort van hun eigen huis dezelfde kwalitatieve winkelervaring kunnen beleven die Batavia Stad Fashion Outlet persoonlijk biedt."

Omzet € 1,36 miljard
Hoewel de omzetcijfers van Batavia niet bekend zijn, zijn die van Moederbedrijf Via Outlets dat wel. Het bedrijf, eigendom van de Nederlandse institutionele belegger APG, behaalde met 11 outletcentra een omzet van € 1,36 miljard. Een stijging van 11,5% ten opzichte van 2022.

Lees meer

De nieuwe vestiging van Victoria's Secret op Utrecht CS.

Goed nieuws

Victoria’s Secret opent nieuwe winkels op reislocaties

Goed nieuws

Mr Marvis opent in Arnhem vijfde Nederlandse winkel

Goed nieuws

MS Mode en America Today openen drie nieuwe winkels

Goed nieuws

Retail in 2024: 10 spannende trends en voorspellingen

Goed nieuws

Omzet detailhandel groeit voor tiende jaar op rij