Retail in 2024: 10 spannende trends en voorspellingen

...

Foto: iStock.

Personeelstekort, AI, nieuwe online privacyregels: werken in retail is never a dull day! Welke 10 belangrijke trends en voorspellingen zien retailkenners voor 2024?



1. Betere klantervaringen en meer inzicht dankzij AI
In november 2022 lanceerde OpenAI ChatGPT, een AI-chatbot die getraind is op enorme datasets. Meningen variëren over AI's impact, maar in retail is het gebruik ervan voor klantenservice en data-analyse bekend, met name voor chatbots voor klantenservice en het potentieel voor complexe data-analyses. Deze technologie biedt ongekende rekenkracht voor diepgaande inzichten die menselijke vermogens overstijgt, wat ondernemers snel diepgaande inzichten geeft. Het gebruik ervan zal niet alleen weggelegd zijn voor grote merken zoals H&M en Mango, maar ook voor alle andere retailers in de toekomst.

2. De opkomst van de Web3
Heb jij al gehoord over Web3? In de loop van 2024 gaat Web3 gebruikers meer controle bieden over hun gegevens, en geeft het bedrijven de kans een directe relatie op te bouwen met klanten, zonder tussenkomst van derden. Google past zich hier al op aan door ‘third-party cookies’ in 2024 uit te faseren. Zo is het niet langer mogelijk om het gedrag van individuele consumenten op verschillende websites te volgen. Retailers en marketeers zullen daardoor hun werkwijze moeten aanpassen op het gebied van online marketing.

3. Loyaliteitsprogramma’s belangrijker!
Door de uitfasering van third-party cookies zullen ondernemers afhankelijker worden van hun eigen dataverzameling. Loyaliteitsprogramma’s bieden winkeliers de mogelijkheid om rechtstreeks in contact te komen met klanten, waarbij ze data opslaan met toestemming van de klant zelf.

4. Omnichannel retail wordt de norm
Omnichannel blijft een van dé favoriete retailtrends voor 2024 waar het draait om naadloze integratie tussen online, offline en social media kanalen; iets waar consumenten steeds meer naar verlangen. Deze aanpak vereist dat marketing, klantloyaliteit, voorraadbeheer en betalingen op alle kanalen met elkaar communiceren. Ook na corona blijft bestellen en afhalen in de winkel blijven populair en digitalisering en technologie is daardoor onmisbaar voor retailers die met hun tijd mee gaan. Data van het CBS onderstrepen dit: 53% van de detailhandelaren zegt dat digitalisering een positieve impact heeft op hun groei.

5. Beetje meer koopkracht
De lagere koopkracht zorgde er in 2023 voor dat de vraag naar producten zoals kleding, meubels en voedingsmiddelen afnam. De prognoses voor 2024 zijn voorzichtig positief: ABN AMRO verwacht voor dit jaar een koopkrachtgroei van 1,8%. Ook de inflatie daalt, van 4,1% in 2023 naar 2,9% in 2024. 

6. Retail bedrijfsfinanciering: meer mogelijkheden
Onderzoek toont aan dat Nederlandse mkb'ers het moeilijk hebben om financiering te vinden. Leningen zijn duurder en de kans op geld is kleiner dan elders in Europa. Daarom stoppen Nederlandse ondernemers 40% vaker met zoeken dan buitenlandse. Gelukkig zijn er steeds meer opties. Naast banken bieden nu ook crowdfunding, microkredieten, subsidies en investeerders zoals angel investors kansen voor ondernemers.

7. Social commerce verandert het winkelgedrag
Social media en retail blijven stevig verstrengeld, en deze trend zal alleen maar groeien. Wereldwijd werd in 2022 al zo'n $ 992 miljard via social media verhandeld; tegen 2030 wordt dit naar schatting zelfs $ 8,5 biljoen.

8. Personeelstekort blijft een uitdaging
In 2023 gaf 75% van de ondernemers aan te kampen met een tekort aan arbeidskrachten. In retail ligt dat aantal nog hoger: maar liefst 84% van de ondernemers ervaart een personeelstekort. Door vergrijzing is het aannemelijk dat de krapte op de arbeidsmarkt in de toekomst doorzet.

9. De ervaring staat centraal
Wil je je concurrenten voor zijn in 2024? Zet dan in op het creëren van een onvergetelijke winkelervaring voor je klanten. Ervaringsgerichte retail blijft een groeiende retailtrend.

10. Blijvende focus op duurzaamheid
Verduurzaming is één van de urgentste retailtrends onder ondernemers en consumenten. Deze ontwikkeling biedt nieuwe kansen: marktplaatsen voor tweedehandsgoederen groeien twintig keer sneller dan de hele retailmarkt.

Bron: Lightspeed.

Lees meer

Features

Belasting op vastgoedbeleggingen: wat doet dat met jouw pensioen?

Features

In portefeuille: obligaties, fundament onder jouw pensioen

Features

In portefeuille: dit doet Big Tech voor jouw pensioen
Jong starten met (pensioen)beleggen werkt op een verrassende manier in je voordeel.

Features

Uitgelegd: het voordeel van jong starten met (pensioen)beleggen
Stop jij je geld liever in een oude sok, of laat je het over aan de professionals?

Eva vraagt zich af

Spenden of potten: wat doe jij met je geld?