Tony’s Chocolonely weer ‘meest duurzame merk'

...

Tony's Chocolonely is door consumenten opnieuw uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland. Dat blijkt uit de jongste Sustainable Brand Index.



Vorig jaar verdrong De Vegetarische Slager het chocolademerk van de eerste plaats, nadat Tony's vier keer rij op had gewonnen. De Vegetarische Slager zakte naar de tweede plaats, Valess is derde.

Ten opzichte van vorig jaar staan er veel bekenden in de top 10, maar zijn er ook een aantal nieuwe binnenkomers. Vandenbron sprong van plek 19 naar plaats 9. Dopper en Dille & Kamille debuteerden in de ranking van meer dan 200 merken op respectievelijk plek 4 en 8. Opvallende dalers waren er ook. De NS zakte van plek 6 naar 22, Alpro van plek 8 naar 13 en Albert Heijn van 10 naar 15.

Naast de overall-winnaar maakte SBI de hoogst scorende merken bekend in 19 categorieën. Bij de categorie supermarkten neemt Lidl de koppositie over van Albert Heijn. Bol.com wint in de categorie e-commerce. In drie retailcategorieën gaan de prijzen naar IKEA (living & sleeping), Kruidvat (drugstore) en Dille & Kamille (shops). La Place wint in de categorie cafés & take-away.

De top 10:
1. Tony’s Chocolonely (114 pct)*
2. De Vegetarische Slager (111 pct)
3. Valess (104 pct)
4. Dopper (103 pct)
5. Zonnatura (101 pct)
6. ANWB (101 pct)*
7. Greenchoice (101 pct)*
8. Dille & Kamille (98 pct)*
9. Vandebron (97 pct)
10. Ikea (97 pct)*

*Tevens categoriewinnaar

Over het onderzoek

De Sustainable Brand Index is naar eigen zeggen Europa's grootste merkenonderzoek naar duurzaamheid. Tussen december 2022 en februari 2023 zijn 12.000 Nederlanders van 16 tot 75 jaar ondervraagd of zij vinden dat merken goed werk verrichten in het sociaal-maatschappelijk domein en op ecologisch vlak. De percentages ‘goed’ en ’zeer goed’ (de twee hoogste scores op een vijf-punts Likert-schaal) werden van beide domeinen bij elkaar opgeteld om tot het eindcijfer te komen. Dit verklaart waarom een aantal merken boven de 100% scoren. Het complete onderzoeksrapport vind je op de site van Sustainable Brand Index.

Good Egg award
Naast de hoofdprijs in de Sustainable Brand Index kreeg Tony's ook voor de vierde keer op rij de Good Egg award en is het voor de tweede keer uitgeroepen tot ‘industry leader’ in het onafhankelijke industrie-onderzoek van Chocolate Scorecard; een initiatief van diverse organisaties dat chocolademakers over de hele wereld beoordeelt op duurzaamheid. Tony's kreeg de award omdat het mens en planeet centraal zet in hun inkoopmodel en met andere chocolademakers samenwerkt om de cacaosector structureel te veranderen. Daarnaast scoort het goed op traceerbaarheid, transparantie en leefbaar loon voor de boeren van wie het cacaobonen afneemt.

lees meer

Goed nieuws

Gen Z kiest vaakst voor duurzame winkels

Goed nieuws

Foodello: online winkel verkoopt levensmiddelen 'aan de datum'

Goed nieuws

'Koop dit niet!' Nieuwe rage op TikTok: de-influencing
Na PostNL is Cycloon de grootste partij in Nederland als het gaat om postbezorging.

Goed nieuws

Cycloon: emissievrije wervelwind van fietskoeriers
Kunst met een boodschap: 'Petty de Zwaan' van Maria Koijck, gemaakt van petflessen, in het Hoornsemeer in Groningen.

Goed nieuws

"Vanaf 2050 geen zwerfafval meer, alleen fossielvrije verpakkingen"