Nederlanders dol op 'gebruikt', vooral meubels

...

Meer dan de helft van de Nederlanders zegt regelmatig tweedehands spullen te kopen. Unsplash - Rabie madaci.

Nederlanders zijn gek op tweedehands, meer dan andere Europeanen. Dat blijkt uit Europees klantonderzoek van flashsalesplatform Veepee.



Van de ruim 500 Nederlandse ondervraagde klanten zei 57% regelmatig een tweedehandsaankoop te doen. Dat is veel meer dan het Europees gemiddelde van 40%.

De populairste gebruikt-categorie in ons land: meubels en decoratie. Maar liefst 68% van de respondenten shopt regelmatig in die sectie. Andere populaire categorieën zijn kleding (64%), accessoires (35%), juwelen (12%), luxe designerstukken zoals handtassen of juwelen (20%), hightechproducten (25%) en schoenen (20%).

Opvallend: in buurland België is kleding de meest populaire tweedehandsaankoop (69%), gevolgd door meubels en decoratie (56%) en accessoires (47%). Van de Nederlandse respondenten gaat 4% heel radicaal voor gebruikte meubels en decoratie: zij kopen die uitsluitend nog tweedehands.

Wie nooit tweedehands koopt, heeft daar zijn redenen voor: 40% zegt het ‘niet gewend te zijn’, 46% staat afkerig tegenover reeds gebruikte producten en heeft liever iets nieuws, 13% zegt verkopers van tweedehandsproducten niet te vertrouwen, zeker wanneer het over de authenticiteit van luxeproducten gaat.

Lees meer

Wereldkaart ‘broeikasgassen per inwoner’ in 2020. Zie onder voor interactieve versie.

Ontwikkelingen

Interactief: CO2-uitstoot wereldwijd sinds 1750
Nederland hoort bij de gelukkigste landen ter wereld.

Ontwikkelingen

Hoe hoog scoor jij op geluksgevoel?
Maar liefst 63% van alle sinds 2001 gekapte regenwoud in Brazilië verdween voor de aanleg van akkers voor veevoer.

Ontwikkelingen

Ontbossing: keert onze generatie het tij?
Verdeling van de volgende 1.000 nieuwgeboren baby's, op basis van geboortecijfers en bevolkingsschattingen.

Ontwikkelingen

Groei in beeld: hier worden meeste baby's geboren

Ontwikkelingen

Video: de waardevolste merken ter wereld sinds 2000

Ontwikkelingen

Dit zijn ze: de grootste bedrijven ter wereld
E-commerce is in 2030 de verwachte top-omzetmaker in de metaverse, met gaming als goede tweede.

Ontwikkelingen

Voorspelling: hiermee kun je geld verdienen in de metaverse

Ontwikkelingen

Lekker bingen: streaming bepaalt 34% wereldwijde datadownloads