Je bent jong en je wilt wat

...

Cijfers van CBS en KvK bewijzen het: steeds meer jongeren starten hun eigen bedrijf. Ook in de detailhandel. We stellen een paar opvallende jonge sterspelers in retail aan je voor.



De Lepelclub
Koffielepeltjes, cocktailglazen en ander servies: Jill Snijder (foto boven) besloot op haar 23e om daar haar business van te maken. Nu, drie jaar verder, verkoopt ze duizenden lepels in allerlei designs én wil de hele wereld ze hebben.

BladeSense
Servaas Clerckx (22), Sebastien van den Abeele (22) en Andreas Verbruggen (26) combineren hardware met AI. Met sensoren en 3D-modellen proberen zij het inspecteren van vliegtuigonderdelen een stuk gemakkelijker te maken.

Oasys Now
Sara Okhuijsen (25), nanobioloog, is onderdeel van de Rotterdamse start-up Oasys Now. Dat platform wil DNA-gegevens van patiënten beschermen. Over vijf jaar wil de start-up miljoenen mensen hebben geholpen om inzicht en controle te krijgen over DNA-data.

Bottle Less
Duurzame shampoo en conditioner in poedervorm: dat is wat Maike Dondrop (23) en Yasmine Ay (24) creëren met Bottle Less. Ze halen water uit shampoo en conditioner en de actieve stoffen in poedervorm verkopen ze. Het resultaat: hergebruik van de plastic fles, minder CO2-uitstoot.

SizeBuddy
De mannen van SizeBuddy, Diederik van Zantwijk (22), Maurits Graaf (22) en Teun Kortekaas (21), willen er met hun slimme, online maatvoorspeller voor zorgen dat het aantal retourzendingen kleiner wordt.